343827
Książka
W koszyku
Polskie motocykle 1918-1945 / Jan Tarczyński. - Wyd. 2 (zm.). - Warszawa : Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 2001. - 251 s., [12] s. tabl. kolor. : il., faks., fot., portr. ; 26 cm.
Hasło UKD: Motocykl-historia
"Polskie motocykle 1918-1945" jest to publikacja wyjątkowa w polskim piśmiennictwie, dokumentująca w pełny sposób polskie poczynania konstrukcyjne i produkcyjne na polu jednośladów w okresie dwudziestolecia międzywojennego, a także (co jest mało znane) podczas II wojny światowej. Autor dotarł do nie publikowanych dokumentów znajdujących się w archiwach i do materiałów prasowych z lat trzydziestych. Wykorzystał także relacje konstruktorów, pracowników wytwórni i użytkowników motocykli. Aktualnie prezentowane drugie wydanie książki jest to w pełni przepracowana i wzbogacona w stosunku do pierwszej edycji publikacja - zmieniona także pod względem formy edytorskiej. Wśród ponad 200 ilustracji (czarno-białych i kolorowych) znajdują się między innymi dotychczas nie publikowane zdjęcia takich unikatowych motocykli będących w rękach prywatnych, jak CWS M 55, Wul-Gum 98, MOJ 130, roweru Kamiński z silnikiem Kempisty, a także odnalezionych niedawno silników konstrukcji Stefana Malcherka: czterosuwowego SM 125 i dwusuwowego o pojemności skokowej 50 cm3, stosowanego jako przyczepny do roweru. Nowością drugiego wydania książki jest rozdział poświęcony zastosowaniu w wojsku polskim motocykli zarówno produkcji krajowej, jak i zagranicznych oraz oryginalne rysunki szczegółów wyposażenia wojskowego Sokoła 1000 z bocznym wózkiem. Unikatowy jest fabryczny rysunek z 1934 roku motocykla CWS 600 typ T - trzykołowego pojazdu jednośladowego(!), z tak zwaną przyczepką tandemową, konstruowanego z myślą o zastosowaniu w wojsku. Autor przedstawia także nie znane szerzej fakty dotyczące rozwoju polskiej myśli technicznej. Należy tu wymienić choćby opatentowany przez Eugeniusza Grygielskiego, ale nie zrealizowany, pomysł latającego motocykla. Realizacji doczekał się natomiast silnik wielopaliwowy Stefana Witkowskiego, wbudowany do motocykla i z powodzeniem testowany w latach trzydziestych. Historia takich motocykli, jak Lech, CWS M 55, CWS M 111, Sokół 600, MOJ, czy SM 500 została wzbogacona przez cytowane dokumenty, odnalezione w archiwach. Po raz pierwszy przedstawiono historię motocykla S-150, zbudowanego w roku 1945 na terenie Wielkiej Brytanii przez Sekcję Studiów Broni Pancernej i Motoryzacji Wojskowego Instytutu Badań Inżynierii, z myślą o uruchomieniu jego produkcji w Polsce po zakończeniu wojny. Niestety, dotychczas nie odnaleziono fotografii tego motocykla. W książce pokazano tragizm losów polskich wytwórni motocykli na przykładzie Towarzystwa Fabryki Motorów "Perkun". W formie załącznika zamieszczono treść dokumentów, ukazujących beznadziejność walki Zarządu wytwórni z władzami komunistycznymi o zwrot mienia ocalałego z pożogi wojennej, zagarniętego w 1945 roku i pozostawionego bez należytej opieki.
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 629 (1 egz.)
Biblioteka zamknięta z powodu remontu.
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. 240-241. - Indeks.
Uwaga dotycząca języka
Streszcz. ang.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej