360126
Book
In basket
Honor bez egzageracji : magnackie zakupy i świat rzeczy paryskich w XVIII wieku / Konrad Niemira. - Wydanie I. - Warszawa : Wydawnictwo Neriton, 2022. - 353 strony : faksymilia, fotografie, ilustracje, mapy, portret, wykresy ; 24 cm.
Dla klientów znad Wisły paryski rynek wyrobów luksusowych stanowił nie tylko hurtownie rzeczy „piękniejszych”, ale przede wszystkim hurtownie rzeczy „tańszych” niż ich dostępne w Rzeczpospolitej odpowiedniki. Często był także składem rzeczy nad Wisła niemal nieosiągalnych. Przy planowaniu zakupów i importów magnateria musiała się jednak liczyć z faktem, ze ich organizacja wiąże się z koniecznością przynajmniej częściowego wyjścia poza pasywistyczny model gospodarczy, koniecznością podjęcia ryzyka czy narażenia na szwank własnego spokoju. Mimo tych trudności bilans potencjalnych zysków i strat równoważył się. Stawka transakcji było bowiem nie tylko zdobycie rzeczy „tańszych”, ale także pozyskanie zakodowanych w nich znamion wysokiej pozycji społecznej. Rzeczy paryskie pozwalały bowiem pozyskać wysoki kapitał symboliczny bez proporcjonalnego osłabienia kapitału ekonomicznego, a przez to w sposób niemal niezauważony oszukiwać innych uczestników pola. W ramach magnackiej obyczajowości paryskie zakupy i importy stanowiły wiec inwestycje ze wszech miar racjonalna. Dotyczyły wizerunku, który nie tylko był w pewnym stopniu „bezcenny”, ale także sam mógł przynosić zysk.
Availability:
There are copies available to loan: sygn. 72297 (1 egz.)
Notes:
Bibliography, etc. note
Bibliografia, netografia na stronach 312-339. Indeks.
Funding information note
Współfinansowanie: Minister Edukacji i Nauki, Narodowe Centrum Nauki
Reviews:
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again