360208
Book
In basket
Manifestacja dawała gromadzącym się ludziom poczucie uczestniczenia w akcie wykraczającym poza codzienność, w świętowaniu wspólnoty, która w zwykłych warunkach niknęła wobec bardziej namacalnych ról społecznych, zawodowych, podziałów religijnych czy ekonomicznych. Była to forma egalitarna, gdzie każdy mógł znaleźć swe miejsce i zamanifestować np. swe przywiązanie do Polski. Sprowadzając rzecz do konkretu, warto zacytować zapis wrażeń Janiny Gajewskiej z pochodu 3 maja 1916 r.: „Zosia słyszała, jak jeden łobuz, zawieszony na latarni, wołał na drugiego: »Te, Antek, zdejmuj czapkę, bo ‘hymna’ grają!«”. Miasto z jego ulicami i placami, otaczającymi gmachami było także monumentalną scenografią. Pochód z kolei anektował ciągi komunikacyjne, zatrzymywał ruch miejski, zamykał punkty usługowe, wyciągał ludzi z domów na chodniki i balkony, które stawały się widownią manifestacji.
Availability:
There are copies available to loan: sygn. 80153 (1 egz.)
Notes:
Bibliography, etc. note
Bibliografia na stronach 206-208. Indeks.
Reviews:
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again