360277
Książka
W koszyku
Współczesna nauka znajduje się w osobliwym położeniu. Podziwiamy jej ogromny postęp, a zarazem kwestionujemy poznawczą wiarygodność; oczekujemy od nauki rozwiązania bolączek ludzkości, a jednocześnie krytykujemy konsekwencje rozwoju naukowego i żądamy kontroli nad nauką. Pojawia się wobec tego pytanie: jak urządzić naukę w społeczeństwie, by mogła rozwijać się w wolności, a jednocześnie przynosiła człowiekowi i społeczeństwu pożądane dobra? Z tym właśnie pytaniem mierzą się rozważania autorki. Uzwględniony jest okres po II wojnie światowej, gdyż dopiero wtedy ujawnił się z całą mocą potencjał nauki do przebudowy naszego świata przyrodniczego i społecznego, a nauka stała się "wielką nauką" zarówno w aspekcie poznawczym (przyrost wiedzy), jak i organizacyjnym (wzrost liczby instytucji i badaczy). W kolejnych rozdziałach autorka analizuje trzy propozycje ułożenia relacji nauka - społeczeństwo: społeczny kontrakt dla nauki, modele partycypacyjne i modele helisowe. Na ich tle rozwija własny projekt nazwany przez nią paradygmatem personalistycznym.
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 79328 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliografia na stronach 259-278. Indeks.
Uwaga dotycząca języka
Spis treści także w języku angielskim. Streszczenie w języku angielskim.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej