359823
Book
In basket
"Autorka z pasją badawczą tropi w kolejnych filmach zasadnicze tematy podejmowane przez irańskiego reżysera: specyfikę życia rodzinnego i małżeństwa w Iranie (i nie tylko tam), modele kobiecości określane ze względu na patriarchalny kodeks obyczajowości irańskiej, wpływ prawa szariatu na wybory etyczne bohaterów, napięcia między tradycją a nowoczesnymi wzorami życia zaczerpniętymi z Zachodu, różnice społeczno-ekonomiczne dzielące społeczeństwo irańskie. Autorka omawia również specyfikę formalną dzieł A. Farhadiego, odróżniającą je od innych dzieł autorskiego kina irańskiego (...). Istotę jego autorskiego stylu trafnie dostrzega w precyzyjnej dramaturgii, mającej korzenie w europejskim dramacie literackim (Ibsen, Czechow, Pinter), w estetyce realizmu określającej filmowy czas i przestrzeń, a także w intertekstualnym charakterze niektórych filmów nawiązujących do konkretnych dzieł literackich odnoszących się do kina gatunków (najczęściej thriller, np. Rozstanie, Klient). Ponadto interpretację każdego z filmów wieńczy omówienie ich recepcji krytycznej, irańskiej, polskiej i światowej." (dr hab. Marcin Maron)
Availability:
There are copies available to loan: sygn. 74740 (1 egz.)
Notes:
Bibliography, etc. note
Bibliografia na stronach 359-375.
Reviews:
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again