Sorting
Source
Katalog
(3)
Form of Work
Książki
(3)
Publikacje naukowe
(1)
Status
available
(3)
Branch
III Czytelnia Naukowa (Solidarności 90)
(3)
Author
Mażewski Lech (1955- )
(1)
Wielomski Adam (1972- )
(1)
Ćwikła Jaromir
(1)
Year
2010 - 2019
(3)
Time Period of Creation
2001-
(1)
Country
Poland
(3)
Language
Polish
(3)
Subject
Benedykt XVI (papież ; 1927-2022)
(1)
Kościół a państwo
(1)
Papiestwo
(1)
Papieże
(1)
Prawo państwowe - Polska - 1952-1989 r.
(1)
Sądownictwo - organizacja - Polska - 1952-1989 r.
(1)
Teokracja
(1)
Trybunał Konstytucyjny - 1952-1989 r.
(1)
Władza państwowa - Polska - 1952-1989 r.
(1)
Subject: time
1001-1100
(1)
1101-1200
(1)
1201-1300
(1)
1301-1400
(1)
2001-
(1)
Subject: place
Europa
(1)
Polska - ustrój - 1952-1989 r.
(1)
Genre/Form
Monografia
(1)
Opracowanie
(1)
Praca zbiorowa
(1)
Domain
Religia i duchowość
(2)
Historia
(1)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(1)
3 results Filter
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
There are copies available to loan: sygn. 56114 (1 egz.)
Book
In basket
Książka, która powstała dzięki artykułom o głównych, zdaniem autorów, dokonaniach tego pontyfikatu, a przede wszystkim o encyklice Spe salvi, nie odpowiada wprost na pytanie, dlaczego papież podjął decyzję o rezygnacji z urzędu. Niemniej jednak lektura tych tekstów, skonfrontowana z wiedzą o sposobie sprawowania urzędu przez wielkiego poprzednika, stanem Kościoła katolickiego i znajomością kardynalskiej jeszcze posługi następcy, papieża Franciszka, pozwalają się pochylić i zastanowić nad losem obecnym i dalszym współczesnego Kościoła, zidentyfikować i ocenić kierunek, w którym On zmierza, a przez to także rozważyć we własnym sumieniu powody abdykacji Benedykta. Ponadto na książkę składają się dokumenty pontyfikatu. Trzecią część książki stanowią rozmowy dotyczące stanu Kościoła, największych osiągnięć minionego pontyfikatu i najważniejszych zadań stojących, zdaniem rozmówców, przed papieżem Franciszkiem.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
There are copies available to loan: sygn. 73408 (1 egz.)
Book
In basket
Bibliografia na stronach 625-661. Indeks.
Pontyfikat Grzegorza VII, którego rozpoczęcie wyznacza zarazem początek okresu omawianego przez prof. Adama Wielomskiego, inicjuje czas największych osiągnięć myśli ludzkiej w dziedzinie rozumienia, definiowania i budowy porządku teokracji chrześcijańskiej. Podstawowym zagadnieniem, które podjęto w tym okresie, było — rzecz jasna – zagadnienie chrześcijańskiej władzy, jej pochodzenia, charakteru i celu. Bezpośrednim powodem wzmożonego zainteresowania tym zagadnieniem była potrzeba naprawy obyczajów. Przystępując do porządkowania podwórka kościelnego, piętnując szerzące się wówczas patologie życia chrześcijan i kleru chrześcijańskiego Grzegorz VII jako kolejny, ale jednak najwybitniejszy przedstawiciel rodzącej się reformy, zdawał sobie sprawę, że nie zdoła uleczyć Kościoła, wyeliminować symonii (sprzedaż urzędów kościelnych) i nikolaizmu (małżeństw duchownych) bez uporządkowania relacji z władzą świecką. Ówczesne monarchie dysponowały całym arsenałem korupcyjnych mechanizmów uniemożliwiających jakąkolwiek poprawę stanu Kościoła, wykorzystując jego instytucje ku wzmocnieniu, osłabionych przez feudalizm, instytucji politycznych. Grzegorz VII sam wszakże był świadkiem upokorzenia hierarchii, pozostając bliskim współpracownikiem, sekretarzem, zapewne też uczniem, Grzegorza VI, zmuszonego przez cesarza Henryka III do opuszczenia Rzymu. Poprawa obyczajów jest więc możliwa w Kościele jedynie wtedy, gdy przynajmniej uda się zapobiec podporządkowaniu go władzy świeckiej. Ta władza bowiem ma swoje cele, które często są niezgodne zarówno z celami Kościoła, jak i jego nauczaniem. Innymi słowy, aby duch mógł rozpocząć konieczną terapię oczyszczającą, należało poskromić ciało. Reforma Grzegorza VII, jego zwycięstwo nad cesarzem Henrykiem IV, rozpoczyna dwustuletni okres zdecydowanej dominacji papiestwa w sporze z cesarstwem o inwestyturę. Mimo chwilowych zwycięstw cesarstwa następuje stały rozwój koncepcji Kościoła-imperium, co znajduje swoje potwierdzenie w wielkim pontyfikacie Innocentego III, który upatrywał praw do pontyfikalnej ingerencji we władzę cesarską ze względu na grzeszność władcy, i Innocentego IV, który chciałby uczynić z cesarza w zasadzie swojego urzędnika, a ostatecznie zdruzgotał bezpowrotnie samą instytucję cesarstwa. Zagadnienie władzy — szczególnie interesujące dla politologa — nie jest oczywiście jedynym wówczas podjętym. Niejako równolegle i w związku z nim badana i rozwijana jest teoria państwa i jego ustroju, władztwa duchowego i świeckiego, struktury społeczności, społeczeństwa i narodu, relacji podległości i zależności. We współczesnej myśli politologicznej i socjologicznej nie ma w zasadzie nic, co choćby w zalążku nie pojawiło się już wówczas, w okresie burzliwego sporu papieży i cesarzy o władzę nad światem.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
There are copies available to loan: sygn. 74647 (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again