Sortowanie
Źródło opisu
Katalog
(25)
Forma i typ
Książki
(25)
Publikacje naukowe
(20)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Publikacje dydaktyczne
(1)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Publikacje religijne
(1)
Dostępność
dostępne
(24)
tylko na miejscu
(1)
Placówka
III Czytelnia Naukowa (Solidarności 90)
(25)
Autor
Kijewska Agnieszka (1961- )
(3)
Rak Piotr
(3)
Loux Michael J. (1942- )
(2)
Prokopski Jacek Aleksander
(2)
Antczak Mikołaj
(1)
Antkowiak Krystyna
(1)
Bilikiewicz Tadeusz (1901-1980)
(1)
Blondel Maurice (1861-1949)
(1)
Boethius Anicius Manlius Torquatus Severinus (ca 475-524)
(1)
Bugaj Arkadiusz
(1)
Crisp Thomas M
(1)
Dahan Gilbert (1943- )
(1)
Front Łukasz
(1)
Frye Northrop (1912-1991)
(1)
Geremek Bronisław (1932-2008)
(1)
Gieysztor Aleksander (1916-1999)
(1)
Grondkowska Barbara
(1)
Grondkowska Barbara. Spojrzenie, które widzi wszystko
(1)
Gryglewski Ryszard Witold
(1)
Grzeliński Adam
(1)
Hartmann Nicolai (1882-1950)
(1)
Hintz Marcin (1968- )
(1)
Jaspers Karl (1883-1969)
(1)
Jedlicki Jerzy (1930-2018)
(1)
Kijewska Agnieszka (1961- ). Paradoksy mistycznego widzenia
(1)
Kopciuch Leszek
(1)
Koterski Artur
(1)
Krawczyk Michał (tłumacz)
(1)
Kuliniak Radosław
(1)
Kurylewicz Gabriela (1971- )
(1)
Lisak Andrzej
(1)
Małowist Marian (1909-1988)
(1)
Michalski Rafał (1971- )
(1)
Nichanian Mikaël (1970- )
(1)
Nicolaus Cusanus (1401-1464)
(1)
Pandura Mariusz
(1)
Pietras Alicja
(1)
Platon (427-347 p.n.e.). Politeia (I-II 369C) (pol.)
(1)
Podgórski Ryszard Adam (1957- )
(1)
Pseudo-Plato. Klejtofont (pol.)
(1)
Ratajczak Łukasz
(1)
Sady Wojciech (1952- )
(1)
Samsonowicz Henryk (1930-2021)
(1)
Sieczkowski Tomasz
(1)
Stemplowski Ryszard (1939- )
(1)
Szczerba Wojciech (1971- )
(1)
Szlajfer Henryk (1947- )
(1)
Szubert-Olszewska Alicja
(1)
Tatarkiewicz Jan Jakub
(1)
Tazbir Janusz (1927-2016)
(1)
Tillich Paul (1886-1965)
(1)
Tymowski Michał (1941- )
(1)
Vauchez André (1938- )
(1)
Wasilewski Tadeusz (1933-2005)
(1)
Wawrzonkowski Krzysztof (1979- )
(1)
Wickham Chris (1950- )
(1)
Zygmuntowicz Dorota
(1)
Łepkowski Tadeusz (1927-1989)
(1)
Łomanowa-Barańska Nadija
(1)
Święcka Joanna
(1)
Żelazny Mirosław (1954- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2025
(22)
2010 - 2019
(2)
2000 - 2009
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(17)
1901-2000
(6)
1945-1989
(5)
1989-2000
(3)
1401-1500
(1)
1801-1900
(1)
1918-1939
(1)
1939-1945
(1)
501-600
(1)
Kraj wydania
Polska
(25)
Język
polski
(25)
łaciński
(1)
Temat
Filozofia
(4)
Filozofia chrześcijańska
(4)
Filozofia współczesna
(2)
Kościół katolicki
(2)
Nauka
(2)
Ontologia
(2)
Teoria poznania
(2)
Aksjologia
(1)
Astronomia
(1)
Bilikiewicz, Tadeusz (1901-1980)
(1)
Blake, William (1757-1827)
(1)
Boecjusz (ok. 480-524)
(1)
Bóg
(1)
Chrześcijanie
(1)
Chrześcijaństwo
(1)
Cywilizacja
(1)
Człowiek
(1)
Demokracja DBN
(1)
Descartes, René (1596-1650)
(1)
Duchowość katolicka
(1)
Działanie
(1)
Egzystencjalizm
(1)
Embriologia
(1)
Eriugena, Johannes Scotus (ca 810-ca 877)
(1)
Fenomenologia
(1)
Filozofia europejska
(1)
Filozofia języka
(1)
Filozofia kultury
(1)
Filozofia nauki
(1)
Filozofia niemiecka
(1)
Filozofia nowożytna
(1)
Filozofia religii
(1)
Filozofia starożytna
(1)
Filozofia starożytnej Grecji
(1)
Filozofia średniowieczna
(1)
Filozofowie
(1)
Frye, Northrop (1912-1991)
(1)
Galilei, Galileo (1564-1642)
(1)
Gieysztor, Aleksander (1916-1999)
(1)
Godność ludzka
(1)
Heretycy
(1)
Herezje
(1)
Historia
(1)
Historiografia polska
(1)
Husserl, Edmund (1859-1938)
(1)
Intelektualiści
(1)
Judaizm
(1)
Język
(1)
Kant, Immanuel (1724-1804)
(1)
Kepler, Johannes (1571-1630)
(1)
Koty
(1)
Krytyka literacka
(1)
Kryzys
(1)
Kryzys kultury
(1)
Kultura
(1)
Kultura umysłowa
(1)
Literatura angielska
(1)
Ludobójstwo Ormian (1915-1917)
(1)
Małowist, Marian (1909-1988)
(1)
Metafizyka
(1)
Metafora
(1)
Mikołaj z Kuzy (1401-1464)
(1)
Mistyka
(1)
Myślenie
(1)
Oblicze Boże
(1)
Ormianie
(1)
Papiestwo
(1)
Platon (427-347 p.n.e.)
(1)
Poezja
(1)
Poznanie
(1)
Religia
(1)
Renesans
(1)
Rozum
(1)
Substancja (filozofia)
(1)
Sztuka
(1)
Tatarkiewicz, Władysław (1886-1980)
(1)
Tazbir, Janusz (1927-2016)
(1)
Tematy i motywy
(1)
Teologia apofatyczna
(1)
Teologia duchowości
(1)
Teologia katolicka
(1)
Teologia protestancka
(1)
Transcendencja
(1)
Uniwersalia
(1)
Łepkowski, Tadeusz (1927-1989)
(1)
Średniowiecze
(1)
Żydzi
(1)
Temat: dzieło
De visione Dei
(1)
Fearful symmetry
(1)
Politeia
(1)
Temat: czas
1801-1900
(5)
1901-2000
(5)
1001-1100
(4)
1101-1200
(4)
1201-1300
(4)
1301-1400
(4)
1401-1500
(4)
1501-1600
(4)
1601-1700
(4)
1701-1800
(4)
2001-
(3)
400-301 p.n.e.
(3)
500-401 p.n.e.
(3)
901-1000
(3)
100-1 p.n.e.
(2)
101-200
(2)
200-101 p.n.e.
(2)
201-300
(2)
300-201 p.n.e.
(2)
301-400
(2)
401-500
(2)
501-600
(2)
601-700
(2)
701-800
(2)
801-900
(2)
1-100
(1)
1001-
(1)
1101-
(1)
1901-1914
(1)
1914-1918
(1)
1918-1939
(1)
1945-1989
(1)
600-501 p.n.e.
(1)
700-601 p.n.e.
(1)
800-701 p.n.e.
(1)
901-
(1)
do 801 p.n.e.
(1)
Temat: miejsce
Europa
(2)
Europa Zachodnia
(1)
Państwo Kościelne
(1)
Polska
(1)
Rzym (Włochy)
(1)
Starożytna Grecja
(1)
Turcja
(1)
Gatunek
Opracowanie
(8)
Monografia
(6)
Esej
(4)
Antologia
(2)
Edycja krytyczna
(2)
Wydawnictwo źródłowe
(2)
Edycje dzieł, wydania i rękopisy
(1)
Podręcznik
(1)
Publikacja bogato ilustrowana
(1)
Rozprawa doktorska
(1)
Traktat
(1)
Wywiad dziennikarski
(1)
Dziedzina i ujęcie
Filozofia i etyka
(15)
Historia
(10)
Religia i duchowość
(6)
Biologia
(1)
Fizyka i astronomia
(1)
Kultura i sztuka
(1)
Literaturoznawstwo
(1)
Nauka i badania
(1)
25 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
(Daimonion)
(Fundamenta : studia z historii filozofii ; t. CXII)
Bibliografia na stronach 88-89 i 292-344. Indeks.
Lektura Bilikiewicza pokazuje, że wartości teoretyczne, jakie współdzieli społeczność naukowa baroku, były silnie związane z ideałem empiryzmu. Embriolodzy cenili więc między innymi dokładność, pomysłowość w projektowaniu doświadczeń, owocność, obszerność danych, powtarzalność i spójność wewnętrzną. Ponieważ w epoce tej całą dostępną wiedzę usiłowano przedstawić w postaci systemu, na liście wartości teoretycznych musiały znajdować się spójność zewnętrzna oraz szeroki zasięg. Tym, co z pewnością różni ją od współczesnego zbioru wartości teoretycznych, jest dezyderat zgodności z objawieniem. Barokowy wzór prowadzenia badań naukowych nakazywał poznawanie przyrody środkami empirycznymi. Tylko w ten sposób, jak wyjaśniał już Francis Bacon, można osiągnąć cel, którym było opanowanie natury.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 77579 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Indeks.
Action znaczy „działanie”. Dlaczego w centrum refleksji teologicznej stawiać ludzkie działanie? W zgodzie ze wspomnianym już nowym nurtem filozofii – pragmatyzmem – działanie dla Blondela stało się podstawową kategorią antropologiczną, syntezą chcenia, bycia i poznania, więzią ludzkiej złożoności, funkcją, w której zbiega się świat myśli, moralności i nauki. Jeżeli więc Blondel pyta, jaki jest sens działania, to pyta, podobnie jak Pascal, o sens życia […]. (fragment wstępu ks. prof. dr. hab. Tadeusza Dzidka)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 81269 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Europejska)
Bibliografia na stronach 22-24. Indeks.
Życie i dzieło Boecjusza zaciekawiało i intrygowało późniejsze pokolenia. Późnośredniowieczny kalendarz z Pawii 23 października wspomina Boecjusza pod imieniem świętego Seweryna jako męczennika. Już w wieku IX Ado z Wenecji pisze w swojej kronice o Boecjuszu i Symmachu jako o tych, którzy oddali życie „za katolicką wiarę”. Dopiero w czasach późniejszych uczonych zaczął intrygować fakt, dlaczego Boecjusz, filozof i teolog, chrześcijanin, w ostatnim swoim dziele, stojąc w obliczu śmierci, szuka pocieszenia w filozofii. Usiłowano doszukać się w O pocieszeniu mniej lub bardziej wyraźnych aluzji do chrześcijaństwa. Wydaje się jednak, że dużo racji ma wybitny znawca Boecjusza, Henry Chadwick, gdy pisze, że O pocieszeniu, jakie daje filozofia to wyznanie wiary platonika, który ma za plecami dzieła św. Augustyna oraz Pismo święte. Jako dzieło wybitnego platonika O pocieszeniu było czytane i komentowane zarówno przez uczonych karolińskich, jak i przez myślicieli szkoły w Chartres, przez Jeana z Meun, Chaucera i Christine de Pizan. Każda epoka musi – jak widać – przełożyć i odczytać dzieło Boecjusza w języku swego czasu. Jestem przekonana, że to nowe polskie tłumaczenie tekstu O pocieszeniu, jakie daje filozofia znajdzie i dzisiaj swoich gorliwych czytelników. (z Wprowadzenia Agnieszki Kijewskiej)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 79625 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Daimonion)
(Fundamenta : studia z historii filozofii ; t. 106)
Bibliografia na stronach 503-517. Indeksy.
T. Crisp i M. Loux we Współczesnym wprowadzeniu do metafizyki w przystępny sposób przedstawiają komplementarną panoramę współczesnej metafizyki, także w ujęciu historycznym, a przede wszystkim problemowym. Konstatują za Arystotelesem, że metafizyka stanowi niezbywalną część filozofii, pojmowana jako nauka o bycie jako takim. Podstawą rozstrzygnięć wykreowanych przez nią są intuicje zawarte w myśleniu zdroworozsądkowym, jak te, że otaczają nas poszczególne przedmioty, które składają się z części, trwają pomimo upływu czasu, a w ich opisie posługujemy się pojęciami. Kłopot zaczyna się, gdy dążąc do precyzji, wyrażamy owe intuicje w ścisłym języku pojęć filozoficznych. Próby systematyzacji nie są w stanie pogodzić wszystkich takich intuicji w całkowicie spójnym systemie pojęć, co prowadzi do aporii, których przezwyciężanie prowadzi do kolejnych rozstrzygnięć, które także nie są ostateczne i rodzą kolejne spory. Chociaż w całej historii filozofii wypracowano rozmaite stanowiska, stanowią one wyzwanie także dla współczesnych badaczy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 72503 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Historyczna ; 20)
Bibliografia na stronach 668-699. Indeksy.
Tolerancja oraz antysemityzm, antynomiczny paradygmat chrześcijańskich postaw wobec Żydów, wart jest prześledzenia u źródeł, czyli w europejskim, chrześcijańskim średniowieczu. Uniwersalne przesłanie dzieła polega na tym, że pisane przez autora żydowskiego pochodzenia, pozwala czytelnikowi spojrzeć oczami „drugiej strony” na prezentowane zagadnienia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 70364 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Daimonion)
(Fundamenta : studia z historii filozofii ; t. 108)
Indeks.
Chociaż Frye tytułuje swoją książkę, czerpiąc z najsłynniejszego chyba wiersza Blake’a, nie poświęca w niej miejsca nawet na jego pobieżną analizę, proponując tylko garstkę zdawkowych nawiązań rozsianych na przestrzeni kilku rozdziałów. Wynikający z tego paradoks był zapewne celowym zabiegiem kanadyjskiego krytyka, który z chęcią i werwą kontestuje przecież, wypracowane przez krytyków, współczesne mu pojęcia i wyobrażenia co do twórczości Blake’a, nie szczędząc im gorzkiej ironii. Dlaczego zatem nie miałby Frye i w tej jednej kwestii wyeksponować swojej odmiennej postawy, równocześnie zgrabnie, niemal kokietująco, wymijając oczekiwania czytelnika, który, oceniając książkę po tytule, spodziewa się odnaleźć wewnątrz bogaty, wnikliwy i odkrywczy komentarz do owego kanonicznego utworu? A jednak Frye z jakiegoś powodu każe wyrazistemu, choć ukrytemu „w gąszczu mroku” konturowi dzikiego kota czuwać nad całym krytycznym przedsięwzięciem. Czym więc jest owa symetria? I dlaczego właściwie jest straszliwa?
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 73485 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Europejska)
Indeksy.
Tom zawiera sześć dotąd niedostępnych po polsku artykułów Nicolaia Hart­manna: Poza idealizmem i realizmem. Przyczynek do rozróżnienia tego, co his­toryczne i ponadhistoryczne w filozofii Kantowskiej (1924), Nadawanie i wypełnianie sensu (1934), Czasowość i substancjalność (1938), Filozofia przyrody a antropologia (1944), O istocie wymagań moralnych (1949) oraz Poznanie w świetle ontologii (1949). W tekstach tych – w charakterystyczny dla swojej filozofii systematyczny sposób – Hartmann podejmuje problemy filozoficzne z wielu dziedzin przedmiotowych: od filozofii przyrody po ontologię, teorię poznania, antropologię, etykę, aksjologię, historię filozofii i filozofię dziejów.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82115 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Fundamenta : studia z historii filozofii ; t. 111)
Indeks.
Monografia Karla Jaspersa, Kant napisana została przez klasyka filozofii, ale też jednego z najwybitniejszych współczesnych znawców filozofii Kanta. Jej wyjątkowość polega na tym, że prezentuje poglądy ojca nowoczesnej filozofii, nie tylko niemieckiej; jest pracą z zakresu historii filozofii, których w swym dorobku Jaspers popełnił niewiele; większość jego dzieł jest bardzo obszerna, natomiast monografia o filozofie z Królewca zawiera kondensację opinii, sądów i własnych koncepcji autora. Rozprawa nie miała na celu popularyzację myśl Kantowskiej, adresowana jest do czytelników zaznajomionych z jego filozofią. Zawiera precyzyjną analizę i prezentację analityki transcendentalnej, swoistego serca Krytyki czystego rozumu. Autor wylicza też podstawowe nieporozumienia towarzyszące myśli Kantowskiej, od jej powstania aż po czasy mu współczesne. Czyni to z jego rozprawy pozycję bardzo istotną w literaturze Kantowskiej, a przekład prof. Mirosława Żelaznego zapełni istotną lukę w polskim piśmiennictwie filozoficznym. (Od redakcji)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 75860 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Daimonion)
(Fundamenta : studia z historii filozofii ; t. 110)
Bibliografia na stronach 272-294. Indeks.
Człowiek jest punktem centralnym dzieła stworzenia, ale też jest odpowiedzialny za jego upadek, a w następstwie tego za powrót. Z winy człowieka całość rzeczywistości stworzonej popadła w gorszy, bo opisany podziałami, czasem i miejscem, sposób istnienia. Człowiek powinien zatem przywrócić całość kreacji do Boga. Nauka o powrocie, jego uwarunkowaniach, meandrach i etapach jest zasadniczym celem Periphyseonu. W centrum nauczania o powrocie stoi dzieło zbawcze Jezusa Chrystusa. Eriugena rozwija filozoficzną chrystologię, czyniąc Wcielenie Chrystusa warunkiem możliwości i paradygmatem powrotu. Powstaje tu jednak kolejny problem, a mianowicie kwestia relacji między nauką a egzegezą, wiarą i filozofią. Jan Szkot uważa, że egzegeza biblijna i naukowe badanie świata uzupełniają się nawzajem, biegną przez podobne etapy i zmierzają ku temu samemu celowi. Założeniem tego przekonania jest fakt, że Księga Pisma i Księga Natury mają tego samego autora – Boga; i tego samego czytelnika – człowieka. Z tego względu w dyskursie Eriugeny bardzo ważną funkcję pełnią analizy biblijnych narracji, jako istotne źródło wiedzy i ilustracja tez systemowych. (fragment Wprowadzenia)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 75866 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 73377 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Daimonion)
(Fundamenta : studia z historii filozofii ; t. 116)
Bibliografia prac Edmunda Husserla na stronach 247-249 i bibliografia na stronach 250-261. Indeks.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 77741 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Fundamenta : studia z historii filozofii ; 105)
Indeksy.
W niniejszej książce zajmuję się dychotomią, która jest jedną z najważniejszych w ontologii – dychotomią między zwykłymi przedmiotami bądź substancjami a różnymi atrybutami (tj. własnościami, rodzajami i relacjami), które z nimi kojarzymy. Moim celem jest wypracowanie prawidłowego filozoficznego opisu każdego członu tej dychotomii. Będę dowodził, że różne próby zrozumienia substancji lub atrybutów w kategoriach redukcyjnych zawodzą. Spróbuję wykazać, że mówienie o atrybutach jest tylko – mówieniem o atrybutach; i podobnie, mówienie o substancjach jest tylko – mówieniem o substancjach. Rezultatem jest to, co wielu uzna za dziwne połączenie stanowisk – platońskiej teorii atrybutów, w której atrybuty są powszechnikami czy wielorako egzemplifikowalnymi [multiply exemplifiable] bytami, których istnienie jest niezależne od „świata przepływu”, oraz arystotelesowskiej teorii substancji, w której substancje są podstawowymi jednościami nie dającymi się zredukować do bardziej fundamentalnych metafizycznie rodzajów rzeczy. (fragment Przedmowy Autora)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 72114 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Historyczna ; 19)
Bibliografia przy rozdziałach. Indeks.
Zapis istotnych z punktu widzenia historiografii wywiadów historyków z historykami na temat kilku dekad polskich badań historycznych.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 69028 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Historyczna ; 18)
Bibliografia na stronach 209-222. Indeksy.
Publikacja o "ormiańskim holokauście", akcie ludobójstwa Ormian rozpoczętym przez Imperium Osmańskie w 1915 roku. Autor omawia okres od końca XIX wieku do 1923 roku, poruszając też kwestie późniejszej odpowiedzialności za eksterminację.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 69026 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Seria Dwujęzyczna "Ad Fontes" ; t. 33)
Bibliografia na stronach 315-328.
Eksperyment zastosowany przez Kuzańczyka w O widzeniu Boga ukazuje zatem trudną do pojęcia dialektykę pomiędzy Bożą transcendencją i immanencją, która jest skutkiem Bożej stwórczej Absolutnej Mocy, będącej źródłem bytu każdej rzeczy. Boża Moc jest samym aktualnym istnieniem (actu esse) a zarazem jest wszystkim tym, co może istnieć (posse esse). To jednoczesne połączenie absolutnego aktualnego bycia z absolutną możliwością bycia wyraźnie odróżnia tę nieskończoność od możliwości bycia materii. Nieskończoność jest bowiem najpełniejszą, jednoczesną i najprostszą aktualizacją wszelkiej możności. Boża Nieskończona Moc jest mocą najprostszą i najbardziej zjednoczoną, dlatego jest mocą najbardziej skuteczną. Ta własność sprawia, że w tym wypadku można mówić o Bożej Wszechmocy, która jest znamieniem doskonałości, całościowości, całkowicie przeciwstawnej starożytnemu rozumieniu nieskończoności (…) (fragment Wprowadzenia prof. Agnieszki Kijewskiej)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Brak informacji o dostępności: sygn. 82895 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Daimonion)
(Fundamenta : studia z historii filozofii ; t. 109)
Bibliografia na stronach 13-16, 339-353. Indeks.
Historia aksjologii pozwala na ukazanie dziedzictwa idei i wartości, które kształtowały europejską tożsamość. Jestem przeświadczony, że współczesna Europa potrzebuje na nowo odkryć swoje ideały i wartości, które określały jej tożsamość. Mówię tutaj o wartościach starożytnej Grecji: prawdy, dobra i piękna, ale mam też na myśli próbę zdefiniowania na nowo wartości chrześcijańskich: miłości, przebaczenia, pokoju, sprawiedliwości. Idee i wartości stanowią szlachetny budulec, na którym w historii Europy wznoszono katedry doskonałości określające człowieczeństwo człowieka. Wiek XX pokazał, jak idee i wartości są kruche, tzn. że bez stałego aksjologicznego wysiłku człowieka i samo człowieczeństwo człowieka zaczyna tracić „grunt pod nogami”. Dlatego jedność Europy wymaga oparcia na wartościach podstawowych, które określałyby tożsamość wspólnoty europejskiej. Określenie tych idei i wartości stanowi niełatwe zadanie, ale nie jesteśmy tutaj bezradni i bezbronni (…), ponieważ odwołując się do antycznej Grecji i pierwszych wieków chrześcijaństwa, możemy na nowo odczytać wartości, którymi może posługiwać się Wspólnota Europejska. Filozofia dobra zaproponowana przez Sokratesa i Platona może posłużyć za triadę klasyczną (dobro, piękno, prawda). Warto też odwołać się do triady aksjologicznej chrześcijaństwa (wiary, nadziei, miłości).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 73997 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Daimonion)
(Fundamenta : studia z historii filozofii ; t. 56)
Bibliografia na stronach 373-387. Indeks.
Książka J. A. Prokopskiego to prawdziwie egzystencjalna perć prowadząca ku głębi ludzkiego doświadczenia, jakim jest tragizm skończoności. Będąc krytyką nowożytnej i współczesnej myśli egzystencjalistycznej, siłą rzeczy mówi o chorobie niebycia, obcości, wyborze, autentyczności, o skończoności ludzkich relacji, śmierci będącej misterium nicości, by na koniec odnieść się do wartości nihilizmu. Problemy te odczytywane są głównie z perspektywy Kierkegaarda, Nietzschego, Heideggera i Sartrea, ale i Szestowa czy Dostojewskiego, wreszcie Levinasa i Bubera. Myślicieli, których spojrzenie znikąd sprawia, że balansują na krawędzi istnienia, poszukując w agnostycznym półmroku swego usprawiedliwienia i sensu.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 50681 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Fundamenta : studia z historii filozofii ; t. 113)
(Daimonion)
Bibliografia na stronach 239-241. Indeks.
Tom obecny dotyczy okresu między połową XVI w. a połową XVII wieku. W ciągu wcześniejszych dziesięcioleci Europę Zachodnią rozdarły religijnie ruchy reformacyjne, a do 1555 r. kontynent podzielono na trwałe sfery wpływów. Wtedy zabrano się za porządki: kodyfikację doktryn poszczególnych kościołów, dokładne ustalanie tekstów Biblii, a wreszcie za te, które skutkowały ponadwyznaniową falą polowań na czarownice. (fragment wstępu)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 54805/IV (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Fundamenta : studia z historii filozofii ; T.72)
Bibliografia na stronach 290-327. Indeksy.
Monografia podejmuje problem godności człowieka w świetle wyzwań XXI w. oraz obecnej kondycji ludzkości. Jednocześnie szuka genezy współczesnego rozumienia godności, manifestującej się w ważności, równości, braterstwie czy wolności człowieka w wybranych, starożytnych metaforach, formujących przez wieki rozumienie tożsamości istoty ludzkiej. W swoich analizach autor odnosi się do ustaleń m.in. Platona, Grzegorza z Nyssy, Kanta, Heideggera, Arendt, Berlina, LaKoffa czy Habermasa. Książka rozważa problem godności człowieka z wielu perspektyw. Zadaje ważne pytania, w sposób krytyczny i demitologizujący odnosi się do utrwalonych interpretacji. Każdy rozdział kończy tzw. diatryba, w której zostaje wskazane alternatywne odczytanie danej metafory. W dialektycznym odniesieniu do kwestii godności, książka stanowi novum na gruncie polskim i zagranicznym.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 80277 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Kocie sprawy w sztuce / Alicja Szubert-Olszewska. - Kęty : Wydawnictwo Marek Derewiecki, 2013. - 184 strony : ilustracje ; 23 cm.
Książka o tematyce ani­malistycznej – powstała w wyniku współpracy z mie­sięcz­nikiem „Kocie Sprawy”. Bohaterami jej są koty domowe i dzikie, malowane, rysowane i rzeźbione w różnych epokach i kulturach.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 69870 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej