Sortowanie
Źródło opisu
Katalog
(14)
Forma i typ
Książki
(14)
Proza
(5)
Publikacje naukowe
(5)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(2)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(15)
wypożyczone
(1)
Placówka
W10 (Wolska 75)
(1)
W11 (Ciołka 20)
(1)
W14 (Młynarska 35a)
(1)
W32 (Solidarności 90)
(2)
W80 (Redutowa 48)
(2)
W91 (Chłodna 11)
(1)
III Czytelnia Naukowa (Solidarności 90)
(8)
Autor
Jaksender Kajetan Maria
(5)
Deleuze Gilles (1925-1995)
(3)
Jaksender Anna Zofia
(3)
Handke Peter (1942- )
(2)
Barszczewski Jan (około 1790-1851)
(1)
Barthes Roland (1915-1980)
(1)
Baszczak Błażej (1984- )
(1)
Bocian Aga
(1)
Boruszkowska Iwona (1982- )
(1)
Brzeziński Jędrzej
(1)
Derrida Jacques (1930-2004)
(1)
Dwulit Anastazja (1970- )
(1)
Dziekoński Józef Bogdan (1816-1855)
(1)
Falski Maciej
(1)
Foucault Michel (1926-1984)
(1)
Ghoussoub Sabyl (1988- )
(1)
Grabiński Stefan (1887-1936)
(1)
Grabowski Wojciech (1969- )
(1)
Gromadzki Stanisław (1971- )
(1)
Guattari Félix (1930-1992)
(1)
Korzeniowski Józef (1797-1863)
(1)
Koza Michał (1987- )
(1)
Krajewski Tadeusz (1746-1817)
(1)
Lange Antoni (1861-1929)
(1)
Lapoujade David
(1)
Podniesiński Michał
(1)
Ptaszyńska-Sadowska Elżbieta
(1)
Rzewuski Henryk (1791-1866)
(1)
Szafrańska Jolanta (filozofia)
(1)
Sękowski Józef Julian (1800-1858)
(1)
Tercz Jakub
(1)
Wojnakowski Ryszard (1956- )
(1)
Wojtasik Krzysztof
(1)
Rok wydania
2020 - 2025
(12)
2010 - 2019
(2)
Okres powstania dzieła
2001-
(9)
1901-2000
(5)
1945-1989
(4)
1989-2000
(1)
Kraj wydania
Polska
(14)
Język
polski
(14)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(2)
Literatura austriacka
(1)
Literatura francuska
(1)
Temat
Analiza dyskursu
(2)
Kobieta
(2)
Żydzi
(2)
Arabowie
(1)
Barthes, Roland (1915-1980)
(1)
Dialekty i regionalizmy
(1)
Filozofia
(1)
Filozofia ekonomii
(1)
Filozofia francuska
(1)
Filozofia języka
(1)
Filozofia niemiecka
(1)
Filozofia polityczna
(1)
Filozofia starożytna
(1)
Filozofia starożytnej Grecji
(1)
Filozofia życia
(1)
Formy autobiograficzne
(1)
Foucault, Michel (1926-1984)
(1)
Imigranci
(1)
Immanencja
(1)
Kafka, Franz (1883-1924)
(1)
Kant, Immanuel (1724-1804)
(1)
Katastrofizm (pogląd)
(1)
Kompleks (psychologia)
(1)
Kontraktualizm
(1)
Liberalizm
(1)
Locke, John (1632-1704)
(1)
Malabou, Catherine (1959- )
(1)
Metafora
(1)
Monizm
(1)
Ontologia
(1)
Opieka społeczna
(1)
Pamięć autobiograficzna
(1)
Pisarze
(1)
Pisarze austriaccy
(1)
Platon (427-347 p.n.e.)
(1)
Polityczność
(1)
Problemy małżeńskie
(1)
Proces twórczy
(1)
Przemoc w rodzinie
(1)
Psychologia
(1)
Semiotyka
(1)
Teoria poznania
(1)
Tożsamość osobista
(1)
Trudne sytuacje życiowe
(1)
Wiedza
(1)
Władza
(1)
Zakochanie
(1)
Zimna wojna
(1)
Temat: dzieło
Von einem neuerdings erhobenen vornehmen Ton in der Philosophie
(1)
Temat: czas
1901-2000
(3)
1801-1900
(2)
1701-1800
(1)
1989-2000
(1)
2001-
(1)
Temat: miejsce
Francja
(1)
Izrael
(1)
Liban
(1)
Radziłów (woj. podlaskie. pow. grajewski, gm. Radziłów)
(1)
Stany Zjednoczone (USA)
(1)
Gatunek
Powieść
(4)
Opracowanie
(3)
Antologie
(1)
Esej
(1)
Monografia
(1)
Opowiadania i nowele
(1)
Opowiadanie polskie
(1)
Wywiad dziennikarski
(1)
Dziedzina i ujęcie
Filozofia i etyka
(7)
Historia
(2)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(1)
Językoznawstwo
(1)
Literaturoznawstwo
(1)
14 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 389-402. Indeks.
Francuska filozofka kreśli zarys nowej ontologii ontologii formy, albowiem to właśnie ona najlepiej oddaje współczesną rzeczywistość po schyłku tradycyjnej, klasycznej metafizyki od Arystotelesa do Heideggera. Jest zupełnie nowym przetasowaniem pojęć metafizycznych i ich ujęcia w obiegu współczesnych koncepcji filozoficznych. Albowiem po dekonstrukcji Heideggera i Derridy cały metafizyczny ekwipaż pojęć, znaczeń i sensów uległ zatarciu, i przypomina dziś ikonę, a więc przedstawienie religijne i święte, ale takie, na którym przez mglistą przestrzeń pierwszego planu egzystencji przebijają jedynie zarysy i zanikające jakby we mgle kontury dawnych olbrzymów, zaś całość domaga się ponownego zrozumienia i kolejnej w historii reinterpretacji.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 78866 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Rana / Aga Bocian. - Wydanie pierwsze. - Kraków : Wydawnictwo Ostrogi, 2025. - 341, [3] strony ; 21 cm.
(Laboratorium Powieści)
Z syndromem gotującej się żaby łączy ją nie tylko nazwisko. Iga Żaba go uosabia. Długi czas boryka się z poważnymi trudnościami w małżeństwie i ostatecznie szuka wsparcia dla siebie w instytucji pomocowej. Omyłkowo jednak otrzymuje pracę. Od teraz jej zadaniem jest pomoc osobom doznającym przemocy. Iga wyrusza w drogę ku uzdrowieniu emocjonalnemu, wspierając jednocześnie klientkę, Anastazję. Równolegle zaś toczy własną batalię, aby wyrwać się ze stanu niemocy, pokonać przemoc i odzyskać swoją moc.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821-3 pol. (1 egz.)
Książka
W koszyku
Niniejszy tom zbiera niemalże całość tekstów Gilles’a Deleuze’a opublikowanych we Francji i za granicą między 1953 i 1974 rokiem – to znaczy od momentu, w którym ukazała się jego pierwsza książka Empiryzm i subiektywność, aż po debaty toczone wokół wydania, wraz z Félixem Guattarim, Anty-Edypa. Zbiór ten składa się zasadniczo z artykułów, zapisów konferencji, przedmów, wywiadów i wykładów, które zostały już opublikowane, ale nie znalazły się dotąd w żadnej z książek Deleuze’a.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 77909 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 73064 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Żydowski nos / Sabyl Ghoussoub ; tłumaczenie Anastazja Dwulit. - Wydanie pierwsze. - Kraków : Wydawnictwo Ostrogi, 2024. - 155, [25] stron ; 21 cm.
(Biblioteka Francuska)
Wyglądałem jak Żyd, islamista, Portugalczyk, Irańczyk i idiota. Miałem wielki nos, gębę brazylijskiego piłkarza albo syneczka saudyjskiego tatusia miliardera. Francuza ani Niemca nie przypominałem. Ale wyglądałem jednocześnie jak Turek, jak głupek, a także jak Ormianin. Jak sycylijski opryszek. I to nie wcale nie był problem. Miałem aparat, statyw i czarne tło. Chciałem się dobrze bawić. Aleph, narrator tej krótkiej, bystro płynącej powieści to antybohater, Woody Allen na wspak. Od dziecka matka powtarzała mu: „Ale z ciebie brzydal, musisz sobie ten nos zoperować jak dorośniesz. Z takim nochalem wyglądasz jak Żyd”. A jednak Aleph biega po klubach, uwodzi dziewczyny i zdobywa przyjaciół. Angażuje się i podróżuje – często do Libanu. Zakochuje się, pracuje jako filmowiec. I nic nigdy nie idzie zgodnie z jego planem. Między Paryżem a Bejrutem, Palestyną a Izraelem, Hezbollahem a Mosadem, Aleph dokonuje wyborów. Jako Arab w ciele Żyda, nieustannie poszukuje swojej tożsamości.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 821-3 fr. (1 egz.)
Książka
W koszyku
Peter Handke opowiedział nową historię i można odnieść wrażenie, że w tej subtelnej „opowieści o demonie” autor demonizuje samego siebie. Wysoki ton i równie wysoki „tron”, z którego narrator nader często spogląda na niziny ludzkości nadają wydźwięk autorskiej ironii. Wierność własnym postulatom, własnemu statusowi outsidera, własnej, wyższej wiedzy nie zostają zarzucone a wręcz skutkują kultywowaniem własnego wizerunku oraz ostrej ocenie przeszłości.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821-3 austr. (1 egz.)
Książka
W koszyku
Pięć zasad liberalizmu : geometria Johna Locke'a / Michał Podniesiński. - Wydanie pierwsze. - Kraków : Wydawnictwo Ostrogi, 2024. - 399, [40] stron : ilustracje ; 21 cm.
(Humanistyki XXI Wieku)
Bibliografia na stronach 399-[421].
Nie sprzeczności liberalizmu stanowią o jego trwałości, lecz schematy – paradoksalnie – bliskie człowiekowi, zaczerpnięte ze zmysłowego doświadczenia świata przestrzennego. Można by nawet rzec, że liberalizm nie tyle jest fałszywy, ile raczej hiper-prawdziwy, nadrzeczywisty. Scholastyka miała swoje trudne pojęcia, skomplikowane terminy i niezrozumiałe sylogizmy. Nadeszła nowa epoka super-pojęć, które nie przenoszą prawdy, lecz same są prawdą, sensotwórczym epicentrum, gwarantem wartości. Liberalizm stał się nadrzeczywisty, niczym przeżycia po LSD. Ludzie uzależnieni nie uciekają od rzeczywistości, przeciwnie, dążą do ultrarzeczywistych przeżyć, które sugestywnością niewolą ich zmysły. Podobnie liberałowie, owładnięci oczywistością utopii, raz zasmakowawszy w doskonałym układzie, do końca życia będą dążyć do jego utrzymania.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 77421 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 75926 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Seria Babilon)
"Powiedzmy tu, że czysta immanencja jest JAKIMŚ ŻYCIEM i niczym innym. Nie jest immanentna względem życia, lecz jest immanencją, która sama w sobie nie jest z kolei niczym innym jak tylko jakimś życiem. To życie jest immanencją immanencji, immanencją absolutną: jest mocą i całkowitym błogostanem. W takiej mierze, w jakiej Fichte w swoich ostatnich rozważaniach przekroczył aporie podmiotu i przedmiotu, przedstawił on pole transcendentalne jako jakieś życie, które nie zależy ani od Bytu, ani nie jest poddane Aktowi: jest to bezpośrednia świadomość absolutna, której aktywność nie odwołuje się już nawet do bytu, jednakże nie przestaje powstawać w życiu. Pole transcendentalne staje sięwięc prawdziwym planem immanencji, który w przestrzeń myśli filozoficznej ponownie wprowadza spinozjanizm. Czy nie przypomina to tego, co przeżywał Maine de Biran w swoich „ostatnich rozważaniach” (tych, których zmęczenie nie pozwoliło mu doprowadzić do końca), gdy pod transcendencją wysiłku odkrywał absolutne i immanentne życie? Pole transcendentalne określa się poprzez plan immanencji, a plan immanencji poprzez życie."
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 77743 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Kafka : Ku literaturze mniejszej / Gilles Deleuze, Félix Guattari. - Wydanie drugie, poprawione. - Kraków : Wydawnictwo Eperons-Ostrogi, 2024. - 383, [5] strony : portret ; 21 cm.
Jak wniknąć w dzieło Kafki? To kłącze, jama. Zamek posiada „liczne wejścia”, o nieznanym nam sposobie użytkowania ani rozkładzie. Również hotel Ameryka posiada niezliczoną ilość drzwi, głównych i pobocznych, przy których stróżują liczni dozorcy, a także wiele wyjść i wejść bez drzwi. Wydaje się jednak, że Jama, z opowiadania pod tym tytułem, posiada tylko jedno wejście; być może bestia rozważa istnienie jakiegoś drugiego, które spełniałoby wyłącznie funkcje nadzoru. Lecz to pułapka, zastawiona przez bestie i samego Kafkę; cały opis jamy tworzony jest właśnie w taki sposób, by zwieść wroga. Wchodzimy zatem z którejkolwiek strony, przy czym żadna nie jest lepsza od drugiej, żadne wejście nie jest uprzywilejowane, nawet jeśli jest prawie ślepym zaułkiem, wąską tuleją, syfonem etc. Następnie będziemy poszukiwać, z jakimi innymi punktami łączy się to, któreśmy obrali, przez które skrzyżowania i korytarze musimy przejść, by połączyć ze sobą dwa punkty, a następnie jaka jest mapa kłącza i w jaki sposób mogłaby się natychmiastowo modyfikować, gdybyśmy starali się dostać w jakimś innym miejscu. Zasada rozlicznych wejść ma zapobiegać wtargnięciu wroga, Znaczącego, jak również próbom interpretacji dzieła, które w rzeczywistości poddaje się jedynie eksperymentowaniu.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 77596 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Seria Krytyczna)
Indeks.
Apokaluptō bez wątpienia było dobrym słowem dla hebrajskiego gala. Apokaluptō – wyjawiam, odsłaniam, odkrywam, ujawniam rzecz, która może być częścią ciała, głową lub oczami, częścią sekretną, płcią lub czymkolwiek, co może być ukryte, rzeczą tajemną, rzeczą zakrytą, rzeczą, która pozostaje w ukryciu i nie jest artykułowana, może być wyrażona, ale która nie potrafi, albo której nie wolno odsłaniać ani wyprowadzać na światło dzienne. Apokekalummenoi logoi to epizodyczne uwagi. Jest to więc rzecz tajemnicy lub pudenda. Być może byłoby konieczne – i myślałem przez moment o zrobieniu tego – by zebrać lub wydobyć wszystkie znaczenia tłoczące się wokół hebrajskiego gala, przyglądając się kolumnom i kolosom Grecji, obcując z galaktyką pod Drogą Mleczną, której konstelacja ostatnio mnie fascynuje. Co ciekawe, znaleźlibyśmy tam znowu takie znaczenia, jak te w kamieniu, na kamiennych tablicach, cylindrach, pergaminach lub księgach, zwojach, które określają ideę obnażenia [mise à nu], specyficznie apokaliptycznego odsłonięcia, wyjawienia tego, co do tej pory pozostawało spowite, odseparowane, zatajone, na przykład ciało, kiedy zdjęte zostaje ubranie lub żołądź, kiedy napletek zostaje usunięty przy obrzezaniu. A tym, co zdaje się najbardziej godne uwagi we wszystkich tych biblijnych przykładach, jakie udało mi się znaleźć, a które muszę pozostawić bez komentarza, jest fakt, że gest obnażenia lub wystawienia na widok – ten ruch apokaliptyczny – jest tutaj bardziej poważny, niekiedy bardziej winny i bardziej niebezpieczny, niż to, co następuje potem i czemu może on dać początek, na przykład stosunkowi płciowemu.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 79078 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Od niezwykłości baśni do nadrealizmu: tak w skrócie można określić specyfikę dawnej polskiej noweli fantastycznej. Najpierw jest to więc ludowa klechda, najczęściej z elementami grozy, która pod piórem pisarza zamienia się opowiadanie. Z tego gatunku pochodzi więc jej szkielet konstrukcyjny, motywy wzięte są z legend, podań i opowieści wiejskich. Ale opisy, pełnokrwiste postacie i świat przedstawiony to już twórcza robota artysty, która decyduje o sugestywności wyrazu.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821-3 pol. (1 egz.)
Książka
W koszyku
Żydówka / Stanisław Gromadzki. - Wydanie pierwsze. - Kraków : Wydawnictwo Eperons-Ostrogi, 2020. - 317, [1] strona ; 20 cm.
Indeksy.
„Żydówka” to niezwykła opowieść, która jeśli w ogóle stara się być powieścią, to jedynie powieścią-wyznaniem, wpisując się tym samym w klasyczny nurt Confessiones, formy wymyślonej i opiewanej najpierw przez św. Augustyna, a następnie przez Jeana Jacques’a Rousseau czy Marcela Prousta.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 3 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821-3 pol. (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821-3 pol. (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821-3 pol. (1 egz.)
Książka
W koszyku
W przekonaniu Handkego jego literatura powstaje w wyniku konkretnych doświadczeń. Często odczuwa swoją pracę nie jako samozwańczy akt, ale jako proces, któremu musi się podporządkować. „Nawiązując do pisania, w końcu znów robi się poważnie i ja sam staję się poważny — może być, powinno być, musi być poważnie…”, odnotowuje w swoim dzienniku w 2012 roku. Pisanie jest więc drogą, drogą prowadzącą do samopoznania, na której mogą się pojawić zupełnie nieoczekiwane spostrzeżenia. „Pisanie oznacza tyle co: dać się zaskoczyć samemu sobie”.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821-3 austr. (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej