Sorting
Source
Katalog
(81)
Form of Work
Książki
(80)
Publikacje naukowe
(40)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(15)
Publikacje popularnonaukowe
(4)
Publikacje informacyjne
(1)
Status
available
(78)
unavailable
(3)
Branch
W11 (Ciołka 20)
(1)
W14 (Młynarska 35a)
(1)
W32 (Solidarności 90)
(8)
W91 (Chłodna 11)
(4)
Odolanka (Ordona 12F)
(1)
III Czytelnia Naukowa (Solidarności 90)
(66)
III Czytelnia Naukowa księgozbiór podręczny (Solidarności 90)
(6)
Author
Baran Bogdan (1952- )
(13)
Kania Ireneusz (1940-2023)
(7)
Kunicka Anna
(7)
Cioran Emil (1911-1995)
(6)
Klenczon Wanda
(6)
Le Goff Jacques (1924-2014)
(6)
Szczubiałka Michał
(6)
Minois Georges (1946- )
(4)
Améry Jean (1912-1978)
(3)
Scholem Gershom Gerhard (1897-1982)
(3)
Amsterdamski Stefan (1929-2005)
(2)
Benjamin Walter (1892-1940)
(2)
Danto Arthur Coleman (1924-2013)
(2)
Datner-Śpiewak Helena
(2)
Domański Piotr
(2)
Duby Georges (1919-1996)
(2)
Falski Maciej
(2)
Flusser Vilém (1920-1991)
(2)
Godyń Mieczysław (1952- )
(2)
Goffman Erving (1922-1982)
(2)
Hadot Pierre (1922-2010)
(2)
Hayek Friedrich August von (1899-1992)
(2)
Onysymow Agna
(2)
Scholem Gershom (1897-1982)
(2)
Szacki Jerzy (1929-2016)
(2)
Szumańska-Grossowa Hanna
(2)
Turczyn Ryszard (1953- )
(2)
Łuczkiewicz Grzegorz
(2)
Śpiewak Paweł (1951-2023)
(2)
Abramowicz Maciej (1954- )
(1)
Almond Philip C. (1950- )
(1)
Ardrey Robert (1908-1980)
(1)
Arendt Hannah (1906-1975)
(1)
Aries Philippe (1914-1984)
(1)
Barthes Roland (1915-1980)
(1)
Barton John (1948- )
(1)
Baszniak Tadeusz
(1)
Bayard Pierre (1954- )
(1)
Bednarek Henryk
(1)
Bell Daniel (1919-2011)
(1)
Berger John (1926-2017)
(1)
Blakely Jason
(1)
Bloch Marc (1886-1944)
(1)
Bod Rens (1965- )
(1)
Bromwich David (1951- )
(1)
Bukowski Jędrzej (1935- )
(1)
Burke Peter (1937- )
(1)
Burska Ewa
(1)
Bąkowska Eligia (1907-1994)
(1)
Coogan Michael David
(1)
Corbin Alain (1936- )
(1)
Dolatowska Krystyna (1923-2012)
(1)
Domański Juliusz (1927- )
(1)
Dwulit Anastazja (1970- )
(1)
Dyer Geoff (1958- )
(1)
Fernández-Armesto Felipe
(1)
Foucault Michel (1926-1984)
(1)
Fuller Gary (1942- )
(1)
Fuller Lon Luvois (1902-1978)
(1)
Geremek Hanna (1930-2004)
(1)
Goehr Lydia (1960- )
(1)
Goldhagen Daniel Jonah
(1)
Heidegger Martin (1889-1976)
(1)
Hensel Jürgen (1939- )
(1)
Horabik Wiesław (1949- )
(1)
Hume David (1711-1776)
(1)
Husserl Edmund (1859-1938)
(1)
Jaeger Werner Wilhelm (1888-1961)
(1)
Johnson Paul (1928-2023)
(1)
Kerényi Karoly (1897-1973)
(1)
Komendant Tadeusz (1952- )
(1)
Kot Karolina
(1)
Kotkin Joel (1952- )
(1)
Kłoczowski Jan Maria (1960- )
(1)
Lagache Daniel (1903-1972)
(1)
Lakoff George (1941- )
(1)
Laplanche Jean (1924-2012)
(1)
Leder Andrzej (1960- )
(1)
Lipszyc Adam (1975- )
(1)
Lévi-Strauss Claude (1908-2009)
(1)
Maciejko Paweł
(1)
Maniecki Jacek
(1)
Marczewska Katarzyna (1958- )
(1)
Marrou Henri Irénée (1904-1977)
(1)
Miziński Piotr
(1)
Modzelewska Ewa
(1)
Monod Jacques (1910-1976)
(1)
Nelicki Aleksander (1958- )
(1)
Nozick Robert (1938-2002)
(1)
Ochab Maryna (1946- )
(1)
Ortega y Gasset José (1883-1955)
(1)
Plezia Marian (1917-1996)
(1)
Pomian Krzysztof (1934- )
(1)
Pontalis Jean-Bertrand (1924-2013)
(1)
Potocka Maria Anna (1950- )
(1)
Pucek Robert (1959- )
(1)
Rauschning Hermann (1887-1982)
(1)
Ricoeur Paul (1913-2005)
(1)
Rorty Richard (1931-2007)
(1)
Russell Bertrand (1872-1970)
(1)
Year
2020 - 2025
(52)
2010 - 2019
(27)
2000 - 2009
(2)
Time Period of Creation
1901-2000
(42)
1945-1989
(26)
2001-
(21)
1918-1939
(7)
1989-2000
(7)
1939-1945
(4)
1701-1800
(1)
1801-1900
(1)
Country
Poland
(80)
Language
Polish
(81)
English
(1)
Audience Group
Dorośli
(1)
Demographic Group
Literatura austriacka
(3)
Literatura belgijska
(3)
Literatura rumuńska
(3)
Literatura niemiecka
(2)
Subject
Kultura
(7)
Średniowiecze
(7)
Antropologia filozoficzna
(6)
Filozofia
(6)
Antropologia społeczna
(4)
Śmierć
(4)
Egzystencjalizm
(3)
Fotografie
(3)
Historia
(3)
Judaizm
(3)
Literatura
(3)
Polityka
(3)
Psychoanaliza
(3)
Religia
(3)
Społeczeństwo
(3)
Sztuka
(3)
Benjamin, Walter (1892-1940)
(2)
Cierpienie
(2)
Cywilizacja zachodnia
(2)
Ekonomia
(2)
Etyka
(2)
Filozofia europejska
(2)
Filozofia starożytna
(2)
Filozofia starożytnego Rzymu
(2)
Filozofia starożytnej Grecji
(2)
Filozofowie
(2)
Freud, Sigmund (1856-1939)
(2)
Historia społeczna
(2)
Holokaust
(2)
Kabała (religia)
(2)
Mistycyzm
(2)
Natura ludzka
(2)
Nauki społeczne
(2)
Nazizm
(2)
Ontologia
(2)
Państwo
(2)
Postawa wobec śmierci
(2)
Relacje międzyludzkie
(2)
Rewolucja
(2)
Socjologia
(2)
Starzenie się
(2)
Tematy i motywy
(2)
Teoria fotografii
(2)
Teoria poznania
(2)
Teoria sztuki
(2)
Wiedza
(2)
Wychowanie
(2)
Władcy
(2)
Życie
(2)
Administracja
(1)
Alienacja
(1)
Améry, Jean (1912-1978)
(1)
Analiza i interpretacja
(1)
Anarchizm
(1)
Antysemityzm
(1)
Architektura sakralna
(1)
Ateizm
(1)
Auschwitz-Birkenau (niemiecki obóz koncentracyjny)
(1)
Autoprezentacja
(1)
Biblistyka
(1)
Bycie (filozofia)
(1)
Bóg
(1)
Ceremonie pogrzebowe
(1)
Chronologia biblijna
(1)
Chrześcijaństwo
(1)
Ciało ludzkie
(1)
Cisza
(1)
Cuda
(1)
Cywilizacja
(1)
Czas
(1)
Człowiek
(1)
Demokracja
(1)
Dionizos (bóstwo)
(1)
Dualizm psychofizyczny
(1)
Duchowieństwo
(1)
Duchowość
(1)
Dyscyplina (socjol.)
(1)
Dzieci
(1)
Eremici
(1)
Eschatologia
(1)
Estetyka
(1)
Etyka chrześcijańska
(1)
Etyka społeczna
(1)
Ewolucja
(1)
Fenomenologia
(1)
Fikcja literacka
(1)
Filozofia analityczna
(1)
Filozofia austriacka
(1)
Filozofia chrześcijańska
(1)
Filozofia grecka
(1)
Filozofia języka
(1)
Filozofia komunikacji
(1)
Filozofia niemiecka
(1)
Filozofia nowożytna
(1)
Filozofia polityczna
(1)
Filozofia prawa
(1)
Filozofia religii
(1)
Filozofia współczesna
(1)
Filozofia średniowieczna
(1)
Filozofia życia
(1)
Subject: work
Biblia
(2)
Księga przemian
(1)
Ta eis heauton
(1)
Subject: time
1901-2000
(20)
1401-1500
(18)
1201-1300
(17)
1301-1400
(17)
1101-1200
(16)
1501-1600
(15)
1001-1100
(14)
401-500
(14)
501-600
(13)
901-1000
(13)
1601-1700
(12)
1701-1800
(12)
1801-1900
(12)
201-300
(12)
301-400
(12)
400-301 p.n.e.
(12)
601-700
(12)
701-800
(12)
801-900
(12)
1-100
(11)
100-1 p.n.e.
(11)
101-200
(11)
200-101 p.n.e.
(11)
300-201 p.n.e.
(11)
500-401 p.n.e.
(11)
600-501 p.n.e.
(10)
700-601 p.n.e.
(8)
800-701 p.n.e.
(8)
2001-
(7)
do 801 p.n.e.
(5)
1918-1939
(3)
1701-
(2)
1939-1945
(2)
1801-
(1)
1901-1914
(1)
1914-1918
(1)
1945-1989
(1)
Subject: place
Europa
(8)
Francja
(5)
Niemcy
(3)
Świat
(3)
Anglia (Wielka Brytania)
(1)
Berlin (Niemcy)
(1)
Chiny
(1)
Moskwa (Rosja)
(1)
Rumunia
(1)
Stany Zjednoczone
(1)
Stany Zjednoczone (USA)
(1)
Starożytna Grecja
(1)
Genre/Form
Esej
(26)
Monografia
(11)
Opracowanie
(10)
Traktat
(4)
Analiza i interpretacja
(3)
Pamiętniki i wspomnienia
(2)
Aforyzmy francuskie
(1)
Antologia
(1)
Felieton
(1)
Księgi święte
(1)
Literatura
(1)
Publicystyka
(1)
Szkice literackie angielskie
(1)
Szkice literackie francuskie
(1)
Słownik terminologiczny
(1)
Wykład
(1)
Domain
Historia
(30)
Filozofia i etyka
(28)
Religia i duchowość
(10)
Etnologia i antropologia kulturowa
(8)
Kultura i sztuka
(7)
Socjologia i społeczeństwo
(7)
Literaturoznawstwo
(4)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(4)
Psychologia
(3)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(2)
Archeologia
(1)
Architektura i budownictwo
(1)
Biologia
(1)
Edukacja i pedagogika
(1)
Geografia i nauki o Ziemi
(1)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(1)
Media i komunikacja społeczna
(1)
Nauka i badania
(1)
81 results Filter
Book
In basket
Za grobem : historia życia po śmierci / Philip C. Almond ; przełożyła Anna Kunicka. - Warszawa : Wydawnictwo Aletheia, © 2017. - 328 stron, [32] stron tablic : ilustracje ; 21 cm.
Bibliografia strony 313-328.
Australijski historyk Philip C. Almond przedstawia rozumienie życia pozagrobowego i wyobrażenia o nim od epoki starożytnej po chrześcijańską ze szczególnym uwzględnieniem przełomowego dla nowożytności XVII i XVIII wieku.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
There are copies available to loan: sygn. 27 (1 egz.)
Book
In basket
Esej starający się uchwycić moment, w którym perspektywa starości i nieuchronnego końca zaczyna przeważać w świadomości człowieka i determinować jego życie, moment buntu i rezygnacji. Autor uprawia fenomenologię, metafizykę i socjologię procesu starzenia się, analizuje, jak samo społeczeństwo wyznacza nam określone, dyktowane wiekiem miejsce i zadania w kulturze. Ta lektura, niezwykle przejmująca, dzieło tyleż teoretyczne co bardzo osobiste, wymaga od czytelnika sporej mobilizacji nie tylko intelektualnej, lecz także psychicznej.
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
All copies are currently on loan: sygn. 1 (1 egz.)
There are copies available to loan: sygn. 71664 (1 egz.)
Book
In basket
Améry z fenomenologiczną precyzją bada nieuchwytne dla nauki wewnętrzne stany kogoś zbliżającego się do progu dobrowolnej śmierci. Broni zarazem prawa człowieka do odebrania sobie życia, do aktu, który społeczna i religijna tradycja zazwyczaj potępia jako sprzeczny z naturą i grzeszny, widząc w nim skutek domniemanych zaburzeń psychicznych samobójcy. Tymczasem taką reakcję na diagnozę własnej sytuacji egzystencjalnej powinno się uznać za przywilej człowieka, zrozumieć ją i uszanować.
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
There are copies available to loan: sygn. 17 (1 egz.)
There are copies available to loan: sygn. 71670 (1 egz.)
Book
In basket
Jean Améry napisał cykl esejów zatytułowany "Poza zbrodnią i karą" w dwie dekady po uwolnieniu z obozu koncentracyjnego w Bergen-Belsen. Przedstawia tutaj skrajny przypadek, jakim są funkcjonowanie intelektulisty w obozie oraz tortury. Człowiek intelektu, powiada Améry, przywykł podawać w wątpliwość istnienie władzy, w obozie jednak brakuje ku temu jakichkolwiek przesłanek: "W potwornym i nieprzezwyciężalnym kształcie wznosiła się przed więźniem władza państwa SS, rzeczywistość, której nie dało się obejść i która przez to na koniec zaczynała się wydawać rozsądna". Refleksje Améry`ego, jego konstrukcje myślowe i jego dialektyka, otworzyły zupełnie nową perspektywę w toczącym się w tamtych latach "dyskursie o Auschwitz". Améry zdiagnozował bezsilność umysłu, który w obozie nie dość, że nie stanowi dla intelektualisty oparcia, to wręcz prowadzi "wprost ku tragicznej dialektyce samozniszczenia". Améry w swoich esejach myśli przeciwko sobie samemu. Jest bezkompromisowo szczery i w prowokacyjny sposób nawołuje do niedowierzania samemu sobie.
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
There are copies available to loan: sygn. 94(100)"1939/1945" (1 egz.)
There are copies available to loan: sygn. 71541 (1 egz.)
Book
In basket
Bibliografia na stronach 323-[335].
Amerykański pisarz i badacz Robert Ardrey (1908–1980) był oryginalnym twórcą, który łączył pasję badacza naukowego z karierą scenarzysty i dramatopisarza w Hollywood oraz na Broadwayu. Jego sztuka Thunder Rock (1939) jest zaliczana do światowej klasyki. Jako badacz początków gatunku ludzkiego, mimo że nie akademicki (lub może właśnie dlatego), jest autorem wielu śmiałych koncepcji. Jego metodologia opiera się na poglądzie, że w regularnym mechanizmie przyrody „wszystko ma sens, tylko nie Homo sapiens” i że istoty człowieczeństwa „nie należy poszukiwać w naszych zdolnościach, lecz w naszych paradoksach”. Podstawowe pytanie badacza nie powinno się skupiać na tym, co nas upodabnia do naczelnych, lecz dociekać, co nas od nich odróżnia i dlaczego. Hipoteza łowcy głosi, że w określonych warunkach ewolucyjnych ukształtowała się natura człowieka jako myśliwego-zabójcy. Spożywanie zwierząt roślinożernych pozwoliło mu przejąć ich krótkie łańcuchy kwasów tłuszczowych i syntetyzować z nich własne długie, które warunkują rozwój zaawansowanego układu nerwowego. Aby więc mieć rozum pozwalający wybrać weganizm, trzeba być najpierw, jako gatunek, mięsożercą. Ardrey, „poeta ludzkiej ewolucji”, jak go określił Edward O. Wilson, przeszedł do paleoantropologicznych badań po rozczarowaniu pracą dla Hollywood i jego książki rzeczywiście są często bardzo literackie, stanowiąc w konsekwencji swoistą odmianę refleksji naukowej: świeżą i oryginalną, nawet jeśli kontrowersyjną.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
There are copies available to loan: sygn. 73346 (1 egz.)
Book
In basket
Jedna z najwyżej ocenianych książek Hannah Arendt, wybitnej niemiecko-żydowsko-amerykańskiej intelektualistki. Arendt opuściła Niemcy w 1933, a Francję w 1940 roku i resztę życia spędziła w USA z dala od totalitaryzmów i rewolucji. Mimo to jej rozważania wokół rewolucyjnych przewrotów stanowią oryginalną, imponująco wnikliwą syntezę, której towarzyszy pewna romantyczna wizja nowego ładu. Wywód opiera się na przeciwstawieniu rewolucji francuskiej i innych rewolucji jej typu wydarzeniom rewolucji amerykańskiej w tym sensie, że pierwsze były destruktywne, a druga konstruktywna. Stało się tak, ponieważ rewolucja francuska zamieniła kwestię wolności na kwestię socjalną, czym doprowadziła do terroru, gdy tymczasem rewolucja amerykańska pozostała w sferze politycznej, budując nowoczesną, wolną demokrację.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
There are copies available to loan: sygn. 323 (1 egz.)
Book
In basket
Philippe Ariès (1914–1984), jeden z najwybitniejszych w XX wieku francuskich mediewistów, był „odkrywcą dziecka” jako tematu badań historycznych. Niniejsza książka, opublikowana w 1960 roku, stanowi właśnie pionierskie dzieło w tej dziedzinie, kanon, do którego nadal odwołują się zarówno historycy, jak i socjologowie. Dzieciństwo bowiem, jak wynika z badań autora, nie jest „naturalną” formą biologiczną, lecz konstrukcją społeczną dość niedawnego pochodzenia. Średniowiecze nie znało jeszcze dzieciństwa ani wieku młodzieńczego, bo życie rodzinne we współczesnym sensie – oparte na intymności i uczuciach – pojawiło się dopiero w późniejszych stuleciach. Tę tyleż słynną, co radykalną i kontrowersyjną tezę autor uzasadnia na fascynującym materiale historycznym i ikonograficznym. „Odkrycie” dziecka miało istotne konsekwencje cywilizacyjne: lawinowy rozwój edukacji. Lektura książki jest przy tym pouczająca i pocieszająca, gdyż okazuje się, że to, co dziś uważamy za przejawy prymitywizmu – brak więzi uczuciowej z dzieckiem i swoisty „kolektywizm” życia rodzinnego – nie zawsze wynika z ułomności ludzkiej natury, lecz ma swoją historię, my zaś żyjemy w szczęśliwych czasach odzyskanego – lub pozyskanego – dzieciństwa.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
There are copies available to loan: sygn. 70638 (1 egz.)
Book
In basket
Pod koniec życia, w 1977 roku, Roland Barthes (1915–1980), klasyk współczesnej francuskiej humanistyki (m.in. Mitologie, Fragmenty dyskursu miłosnego, Imperium znaków, Stopień zero pisania), zaczął po śmierci matki pisać książkę o fotografii. Osobistym motywem była próba odnalezienia „istoty” zmarłej Henriette Barthes w fotografiach, które po niej pozostały. Paradoksalnie autor odnajduje to, czego szuka, w zdjęciu matki z jej dzieciństwa, z okresu, w którym jej nie znał, przewrotnie zaś – zdjęcia tego czytelnikowi nie pokazuje, uważając, że byłoby dla niego banalne. Dowodzi to, jak subtelne rozważania i doświadczenia podjął w tej bardzo prywatnej książce o nowym zjawisku w sztuce, którego naturę stara się wyjaśnić (tytułowy chambre claire, dosł. „jasny pokój”, nawiązuje w formie gry słów do chambre noire, „ciemnia”, dosł. „ciemny pokój”, a zarazem chodzi odpowiednio o camera lucida i camera obscura). Inaczej niż malarstwo, fotografia ma u podłoża pewien niewymyślony fakt, mgnienie owego „to było”, „zdjęcie” obrazu z rzeczywistości. Jako odmiana pamięci wprowadza w czas i cały dramat egzystencji. Barthes rozważa „zdjęcie” od strony studium, dociekliwości, analizy, i punctum, owego „ukłucia”, o jakie fotografia przyprawia widza. Czytelnik znajdzie w książce wiele takich puncta w zamieszczonych przez autora reprodukcjach klasycznych dzieł, które dodatkowo czynią z tych rozważań mały album, przyczynek do subiektywnej historii fotografii.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
There are copies available to loan: sygn. 80667 (1 egz.)
Book
In basket
(Seria z Klepsydrą)
Bibliografia na stronach [641]-662.
John Barton (ur. 1948), anglikański biblista z Oksfordu, podsumował w niniejszej książce długie lata swoich badań nad Biblią, przedstawiając fascynującą opowieść o historii kształtowania się tej Księgi, jaką dziś znamy, o jej recepcji i interpretacji. Oparł się w tym na dwóch założeniach: Po pierwsze, nie ma jednoznacznej relacji między Biblią a zasadami wiary przyjmowanymi przez związane z nią religie. Nie sposób wyczytać z niej ich konkretnego kształtu, a na dodatek biblijne ekwiwokacje sprawiają im kłopot. Zarazem, wbrew przyjętemu mniemaniu, ani chrześcijaństwo, ani judaizm nie skupiają się w swojej praktyce na Piśmie jako jedynej, świętej księdze. Nie jest ono „konstytucją” dla żadnej z religii, lecz raczej opowieścią założycielską. Po drugie, Biblia nie powstała jednorazowo jako zamknięta całość, lecz ewoluowała, a jej kanon jest wynikiem historycznych negocjacji. Ewolucja Biblii hebrajskiej (Starego Testamentu w nazewnictwie chrześcijańskim) trwała mniej więcej od VIII do II wieku p.n.e. Również kanon Nowego Testamentu kształtował się długo, a odrzucenie apokryfów nie wynika jednoznacznie z ich treści. Kościół akceptował naturalnie tworzący się konsens w tej mierze, przy czym na początku nie było uzgodnionego tekstu. Wszystko to Barton opisuje i komentuje na podstawie najnowszych badań historycznych i filologicznych. Odkrycie ostatnich stuleci – że Biblia ma historię – znajduje przekonujące potwierdzenie.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
There are copies available to loan: sygn. 71625 (1 egz.)
Book
In basket
Niniejsza książka dotyczy sytuacji, gdy trzeba się wypowiedzieć o miejscu, w którym się nie było. Tak się dzieje nie tylko podczas spotkań towarzyskich, lecz także wszędzie tam, gdzie wymagane jest alibi (cudzołóstwo, przestępstwo). Ten temat jest dla autora okazją do przejrzenia dzieł klasyków opisujących kraje, których w rzeczywistości nie odwiedzili. Bayard demaskuje Marco Pola opisującego Chiny, do których prawdopodobnie nawet się nie wybrał, Chateaubrianda, który zmyślił relacje z podróży po Ameryce, Karla Maya, który nigdy nie dotarł na Dziki Zachód. Prowokacyjna teza książki głosi jednak, że wbrew popularnej metodzie obserwacji uczestniczącej fizyczna obecność w danym miejscu nie decyduje o walorach jego opisu, a lepsze wyniki zapewnia metoda „obserwacji z dystansu”. Choć Blaise Cendrars bez wątpienia nigdy nie jechał koleją transsyberyjską, jego słynny poemat – relacja z tej podróży – okazał się przełomowy dla XX-wiecznej poezji.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
There are copies available to loan: sygn. 73850 (1 egz.)
Book
In basket
Kulturowe sprzeczności kapitalizmu / Daniel Bell ; przeł. Stefan Amsterdamski. - Wydanie III poprawione / przekład przejrzał Bogdan Baran. - Warszawa : Wydawnictwo Aletheia, 2014. - 334 strony ; 21 cm.
Polityka musi godzić sprzeczności między ekonomią a kulturą. Ideowo-polityczny wymiar rozważań Bella okazuje się dość złożony, ponieważ sam autor deklaruje się jako socjalista w gospodarce, liberał w polityce i konserwatysta w kulturze. Mimo swego liberalizmu ubolewa nad regresem „transcendentnej etyki”.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
There are copies available to loan: sygn. 70649 (1 egz.)
Book
In basket
Walter Benjamin (1892-1940) przez ostatnie lata życia intensywnie pracował nad wspomnieniami z dzieciństwa. Było to dzieciństwo dostatnie i zapewne szczęśliwe, jako że rodzice należeli do grupy zamożnych mieszczan żydowskich w Berlinie. Krótkie „obrazki” oświetlające okres ostatnich lat XIX i pierwszych XX wieku stanowią arcydziełka literatury wysokiej, liryczne i filozoficzne obrazy epoki widzianej oczami dziecka. Benjamin, rówieśnik telefonu, ale i obserwator mitu założycielskiego Rzeszy, stał na progu między dwoma stuleciami, czemu później, opracowując wspomnienia, dał filozoficzny wyraz. W świetle losów dorosłego Benjamina-emigranta tułającego się po Europie berlińskie wspomnienia nabierają charakteru poszukiwań zakorzenienia i bezpieczeństwa - o których z góry wiadomo, że mogą być tylko drogą w przeszłość nie do odzyskania.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
There are copies available to loan: sygn. 73323 (1 egz.)
Book
In basket
Dziennik moskiewski / Walter Benjamin ; przedmowa Gershom Scholem ; przełożył Bogdan Baran. - Warszawa : Wydawnictwo Aletheia, 2012. - 228, [3] strony, [16] stron tablic : ilustracje ; 20 cm.
Indeks.
Niemiecki intelektualista Walter Benjamin (1892–1940) zimą 1926 roku wybrał się do Moskwy. Spędził tam dwa miesiące, które opisał w tym „Dzienniku”, dokumencie szczególnym, tak jak szczególna, by nie rzec: osobliwa, była ta wyprawa. Pojechał tam pełen hamletowskich rozterek co do swojego ożenku z łotewską komunistką Asją Lacis, którą miał spotkać w Moskwie, co do swojego wstąpienia do partii komunistycznej, co do swoich nadziei odegrania jakiejś roli w radzieckiej Rosji. Wszystko poszło nie tak, a ścisłą relację z wydarzeń czytelnik znajdzie w tych zapiskach – osobistych, niekiedy aż nazbyt intymnych i szczerych. Osobisty jest też niepowtarzalny obraz Rosji z najciekawszego w jej porewolucyjnej historii okresu NEP-u. Benjamin oglądał Moskwę od strony życia ulicy, i to nie dlatego, że salony literackie nie okazały się zbyt gościnne dla kogoś tak niepewnego politycznie, lecz z racji swej natury flaneura. Tworzył „fizjonomię” miasta, powstrzymując się świadomie od wszelkich teorii, choć nie od refleksji. Ulica, handel obnośny, sklep, bazar, restauracje, ale też teatr i kino (niemal co wieczór) odżywają w tej relacji z lat, gdy rewolucja padała ofiarą biurokracji i mieszczaniała, usypiając czujność moskiewskich przyjaciół Benjamina nieświadomych, że dekadę później przyjdzie im stanąć przed plutonem egzekucyjnym.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
There are copies available to loan: sygn. 73342 (1 egz.)
Book
In basket
John Berger (1926-2017), brytyjski powieściopisarz, malarz, a przede wszystkim krytyk artystyczny, zasłynął rozważaniami nad malarstwem i reklamą w książce Sposoby widzenia (1972) oraz powieścią G (1972). Interesowały go relacje między jednostką a społeczeństwem oraz między kulturą a polityką. Wnikliwe, pełne społecznego zaangażowania i prowokacyjne pisarstwo uczyniło go jednym z najbardziej wpływowych intelektualistów ostatniego półwiecza. Na niniejszy tom składają się ułożone chronologicznie teksty o fotografii i fotografach od 1968 roku, w znacznej mierze niepublikowane dotąd w postaci książkowej. Berger wpisuje się w nurt współczesnego namysłu nad fotografią, która od chwili swoich narodzin skłania do niego myślicieli różnych dziedzin - nie tylko teoretyków sztuki. Fotografia przez swoje podobieństwo do klasycznych sztuk przedstawiających, a zarazem odmienność od nich, przez swoją mechaniczną reprodukowalność, a zarazem twórczy charakter, jest prowokacją i wyzwaniem wobec tradycyjnego rozumienia reprezentacji i twórczości. Ponadto, co lewicowej orientacji Bergera bardzo odpowiada, jest punktem skupienia rozmaitych napięć kulturowych, społecznych i politycznych, miejscem możliwego "zaangażowania". Autor dzieli się z czytelnikiem swoim "rozumieniem fotografii" na przykładzie najwybitniejszych współczesnych fotografików, o których pisze w tym tomie, takich jak Kertsz, Salgado, Strand czy Cartier-Bresson. Prawie trzydzieści ich zreprodukowanych tu zdjęć składa się na ikonografię tych esejów.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
There are copies available to loan: sygn. 74612 (1 egz.)
Book
In basket
Jason Blakely (ur. 1980) należy do najwybitniejszych filozofów politycznych średniego pokolenia w USA. Reprezentuje „kontynentalne” stanowisko w kwestii statusu nauk społecznych, sytuujące je bliżej hermeneutyki i fenomenologii niż paradygmatu przyrodoznawstwa. Zwłaszcza politologia z kluczowym dla niej polem badawczym, ideologią, wymaga zdaniem tego badacza traktowania na wzór innych struktur narracyjnych w rodzaju literatury czy historii. Odpowiednio do tego niniejsza politologiczna książka ma za patrona Borgesa z jego wizją mapy 1:1 pokrywającej całą rzeczywistość. Ideologia, uważa Blakely, jest taką mapą narzuconą na świat. Zagubić się w ideologii to nie dostrzegać tego faktu i brać mapę za rzeczywistość. „Podejście kulturowe”, którym kieruje się autor, ujawnia tę pomyłkę ze wszystkimi zbawiennymi skutkami dla zwolenników danej ideologii. Jej „mapa” zostaje zidentyfikowana i rzucona na szersze tło ewolucji kulturowej, której jest elementem. I temu właśnie poświęcona jest ta książka. Stanowi niezrównany na tle bieżącej literatury, wnikliwy i świeży przegląd światowych nurtów ideologicznych.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
There are copies available to loan: sygn. 81711 (1 egz.)
Book
In basket
Bibliografia na stronach 53-66.
Marc Bloch (1886–1944), francuski historyk rozstrzelany przez nazistów za działalność w ruchu oporu, jest dziś w swojej dziedzinie legendą, a na jego dorobku wychowali się tacy badacze jak na przykład Jacques Le Goff. Główne dzieła Blocha to Społeczeństwo feudalne (1940) i właśnie Królowie cudotwórcy (1924). Królowie… są pracą zaliczaną do antropologii historycznej i historii mentalności w duchu słynnego czasopisma „Annales”, którego Bloch był współzałożycielem. Traktują o nadprzyrodzonym jakoby darze francuskich i angielskich królów leczenia tzw. skrofułów, czyli ropnego zapalenia węzłów chłonnych szyi. Nie jest to jednak sensacyjna opowieść o domniemanych cudach, lecz analiza średniowiecznej i późniejszej mentalności społecznej.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
There are copies available to loan: sygn. 73605 (1 egz.)
Book
In basket
Indeks.
Rens Bod jest autorem pierwszej w historii humanistyki historii humanistyki. Ta niezwykła książka, empiryczne badanie duchowych dokonań od Chin przez Europę po Afrykę, dowodzi kilku fundamentalnych kwestii. Autor, profesor „digital humanities” na uniwersytecie w Amsterdamie, reprezentuje dobrze udokumentowany własnymi badaniami pogląd, że nauki stanowią jedność, a podział na humanistykę i przyrodoznawstwo jest sztuczny. W swojej historii pokazuje, że nie było metodycznych różnic między naukową postawą humanistów i przyrodników. Galileusz prowadził badania muzykologiczne nie mniej intensywnie niż astronomiczne. Humanistyka (filologia, językoznawstwo, historiografia, teoria sztuki, poetyka, muzykologia, archeologia itd.) poszukiwała zasad i praw tak samo, jak przyrodoznawstwo poszukiwało praw przyrody. Bod śledzi w światowych dziejach nauk o duchu od starożytności po najnowsze culture studies właśnie ten metodyczny wątek: jak zmieniały się zasady i stosowane schematy, i stwierdza, że rozwój ten na poszczególnych kontynentach przebiegał zadziwiająco podobnie. Ogrom zebranego materiału czyni z tej książki bezcenne kompendium i pokazuje humanistom, że wbrew rozpowszechnionej opinii o „wtórności” nauk humanistycznych są one potęgą, a niektóre ich odkrycia zmieniały świat i wpływały na jego losy.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
III Czytelnia Naukowa księgozbiór podręczny (Solidarności 90)
Copies are only available in the library: sygn. Podr.3 [Dostępna w czytelni] (1 egz.)
Book
In basket
Bibliogr. s. 593-654.
Brytyjski historyk Peter Burke (ur. 1937) od prawie półwiecza publikuje książki z zakresu historii kultury i historii społecznej. Specjalizuje się w epoce Europy „early modern”, dosłownie: wczesnonowożytnej (lub wczesnonowoczesnej), która obejmuje okres „od Gutenberga do Diderota” i w naszym rozumieniu jest rozszerzoną epoką nowożytną. Zdaniem autora świadomość europejska ukształtowała się dopiero w XVIII wieku. Niniejsza monumentalna, w oryginale dwutomowa (2000, 2012), a publikowana tu w jednym tomie społeczna historia wiedzy opisuje te właśnie czasy nowożytne i doprowadza narrację do ostatnich lat. Dzieje wiedzy, doświadczone już przez myśl Mannheima, Kuhna, Foucaulta i innych, dalekie są od prostego referowania społecznego procesu jej „gromadzenia”. Nie zbiera się jej jak muszli na plaży, nie zrywa w postaci owoców z drzewa wiadomości ani nie chwyta jak motyli, uważa Burke. Historia procesu wyposażania społeczeństwa w wiedzę jest o wiele bardziej złożona. Nie ulega jednak wątpliwości, że od przełomu XX i XXI wieku mamy do czynienia ze „społeczeństwem wiedzy” i że żyjemy dziś w „epoce informacji”. Niezależnie od filozoficznego aspektu tego problemu ogromna erudycja autora zapewniła dzieło niezwykle bogate pod względem historycznym. Z socjokulturowej perspektywy ukazuje ono rolę poszczególnych instytucji w pozyskiwaniu i organizowaniu informacji, a także śledzi proces opanowywania wiedz (ta liczba mnoga jest tu charakterystyczna) przez poszczególne dyscypliny, „dyscyplinowania” ich właśnie.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
There are copies available to loan: sygn. 73727 (1 egz.)
Book
In basket
Jest to ostatnia książka napisana przez autora po rumuńsku i pierwsza stworzona we Francji, w tym czasie bowiem Cioran emigrował już z Rumunii, gdzie się urodził i gdzie powstało po rumuńsku pięć jego innych książek. Po Brewiarzu... wypowiadał się już tylko w języku francuskim. Polski czytelnik (tak samo zresztą jak czytelnicy z innych krajów) znał Brewiarz... w przekładzie z francuskiego. Na dodatek była to tylko część pierwotnego manuskryptu. Niniejsze wydanie jest tłumaczeniem całości z rumuńskiego oryginału. Ukazuje się w dwóch tomach (Brewiarz zwyciężonych i Brewiarz zwyciężonych II), tak jak ukazywało się w Rumunii w ostatnich latach. Stres przeprowadzki z kraju do kraju i z języka do języka inspiruje autora do rozliczeń z ojczystym narodem i Bałkanami, z religią, a przede wszystkim z własną egzystencjalną sytuacją samotnika zawieszonego między ojczyznami i nękanego poczuciem bezsensu. Cioran buduje tu własną wersję rodzącego się wówczas we Francji "egzystencjalizmu", a jednocześnie tworzy dzieło rzadkiej poetyckiej urody - filozoficzny poemat prozą.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
There are copies available to loan: sygn. 73326 (1 egz.)
Book
In basket
Jest to ostatnia książka napisana przez autora po rumuńsku i pierwsza stworzona we Francji, w tym czasie bowiem Cioran emigrował już z Rumunii, gdzie się urodził i gdzie powstało po rumuńsku pięć jego innych książek. Po Brewiarzu... wypowiadał się już tylko w języku francuskim. Polski czytelnik (tak samo zresztą jak czytelnicy z innych krajów) znał Brewiarz... w przekładzie z francuskiego. Na dodatek była to tylko część pierwotnego manuskryptu. Niniejsze wydanie jest tłumaczeniem całości z rumuńskiego oryginału. Ukazuje się w dwóch tomach (Brewiarz zwyciężonych i Brewiarz zwyciężonych II), tak jak ukazywało się w Rumunii w ostatnich latach. Stres przeprowadzki z kraju do kraju i z języka do języka inspiruje autora do rozliczeń z ojczystym narodem i Bałkanami, z religią, a przede wszystkim z własną egzystencjalną sytuacją samotnika zawieszonego między ojczyznami i nękanego poczuciem bezsensu. Cioran buduje tu własną wersję rodzącego się wówczas we Francji "egzystencjalizmu", a jednocześnie tworzy dzieło rzadkiej poetyckiej urody - filozoficzny poemat prozą.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
There are copies available to loan: sygn. 73327 (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again