Sortowanie
Źródło opisu
Katalog
(68)
Forma i typ
Książki
(68)
Publikacje naukowe
(30)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(14)
Publikacje popularnonaukowe
(3)
Dostępność
dostępne
(61)
wypożyczone
(7)
tylko na miejscu
(6)
Placówka
W11 (Ciołka 20)
(1)
W14 (Młynarska 35a)
(1)
W32 (Solidarności 90)
(7)
W91 (Chłodna 11)
(4)
Odolanka (Ordona 12F)
(1)
III Czytelnia Naukowa (Solidarności 90)
(54)
III Czytelnia Naukowa księgozbiór podręczny (Solidarności 90)
(6)
Autor
Baran Bogdan (1952- )
(8)
Kania Ireneusz (1940-2023)
(7)
Kunicka Anna
(7)
Cioran Emil (1911-1995)
(6)
Klenczon Wanda
(6)
Le Goff Jacques (1924-2014)
(6)
Szczubiałka Michał
(5)
Améry Jean (1912-1978)
(3)
Minois Georges (1946- )
(3)
Amsterdamski Stefan (1929-2005)
(2)
Benjamin Walter (1892-1940)
(2)
Datner-Śpiewak Helena
(2)
Domański Piotr
(2)
Falski Maciej
(2)
Godyń Mieczysław (1952- )
(2)
Goffman Erving (1922-1982)
(2)
Hadot Pierre (1922-2010)
(2)
Hayek Friedrich August von (1899-1992)
(2)
Onysymow Agna
(2)
Scholem Gershom (1897-1982)
(2)
Scholem Gershom Gerhard (1897-1982)
(2)
Szacki Jerzy (1929-2016)
(2)
Turczyn Ryszard (1953- )
(2)
Łuczkiewicz Grzegorz
(2)
Śpiewak Paweł (1951- )
(2)
Abramowicz Maciej (1954- )
(1)
Almond Philip C. (1950- )
(1)
Ardrey Robert (1908-1980)
(1)
Arendt Hannah (1906-1975)
(1)
Aries Philippe (1914-1984)
(1)
Barton John (1948- )
(1)
Baszniak Tadeusz
(1)
Bayard Pierre (1954- )
(1)
Bell Daniel (1919-2011)
(1)
Berger John (1926-2017)
(1)
Bloch Marc (1886-1944)
(1)
Bod Rens (1965- )
(1)
Bromwich David (1951- )
(1)
Bukowski Jędrzej (1935- )
(1)
Burke Peter (1937- )
(1)
Burska Ewa
(1)
Bąkowska Eligia (1907-1994)
(1)
Coogan Michael David
(1)
Corbin Alain (1936- )
(1)
Danto Arthur Coleman (1924-2013)
(1)
Dolatowska Krystyna (1923-2012)
(1)
Domański Juliusz (1927- )
(1)
Duby Georges (1919-1996)
(1)
Dwulit Anastazja (1970- )
(1)
Dyer Geoff (1958- )
(1)
Fernández-Armesto Felipe
(1)
Flusser Vilém (1920-1991)
(1)
Foucault Michel (1926-1984)
(1)
Fuller Gary (1942- )
(1)
Fuller Lon Luvois (1902-1978)
(1)
Goldhagen Daniel Jonah
(1)
Hensel Jürgen (1939- )
(1)
Horabik Wiesław (1949- )
(1)
Hume David (1711-1776)
(1)
Johnson Paul (1928-2023)
(1)
Kerényi Karoly (1897-1973)
(1)
Komendant Tadeusz (1952- )
(1)
Kot Karolina
(1)
Kotkin Joel (1952- )
(1)
Kłoczowski Jan Maria (1960- )
(1)
Lagache Daniel (1903-1972)
(1)
Lakoff George (1941- )
(1)
Laplanche Jean (1924-2012)
(1)
Lipszyc Adam (1975- )
(1)
Lévi-Strauss Claude (1908-2009)
(1)
Maniecki Jacek
(1)
Marrou Henri Irénée (1904-1977)
(1)
Miziński Piotr
(1)
Modzelewska Ewa
(1)
Monod Jacques (1910-1976)
(1)
Nelicki Aleksander (1958- )
(1)
Ochab Maryna (1946- )
(1)
Ortega y Gasset José (1883-1955)
(1)
Pomian Krzysztof (1934- )
(1)
Pontalis Jean-Bertrand (1924-2013)
(1)
Potocka Maria Anna (1950- )
(1)
Pucek Robert (1959- )
(1)
Rauschning Hermann (1887-1982)
(1)
Ricoeur Paul (1913-2005)
(1)
Rorty Richard (1931-2007)
(1)
Russell Bertrand (1872-1970)
(1)
Schell Jonathan (1943-2014)
(1)
Sloterdijk Peter (1947- )
(1)
Stecker Robert (1947- )
(1)
Szumańska-Grossowa Hanna
(1)
Truong Nicolas (1967- )
(1)
Weber Max (1864-1920)
(1)
Weber Max (1864-1920). Protestanckie "sekty" a duch kapitalizmu
(1)
Wilhelm Richard (1873-1930)
(1)
Williams Michael (1952- )
(1)
Wojciechowska Ewa (1958- )
(1)
Wojnakowski Ryszard (1956- )
(1)
Wright John P
(1)
Wójcik Mirosław (tłumacz)
(1)
Zawojski Piotr (1963- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(39)
2010 - 2019
(27)
2000 - 2009
(2)
Okres powstania dzieła
1901-2000
(33)
1945-1989
(21)
2001-
(18)
1989-2000
(7)
1918-1939
(4)
1939-1945
(4)
1701-1800
(1)
Kraj wydania
Polska
(67)
Język
polski
(67)
Przynależność kulturowa
Literatura austriacka
(3)
Literatura belgijska
(3)
Literatura rumuńska
(3)
Literatura niemiecka
(2)
Temat
Kultura
(7)
Antropologia filozoficzna
(6)
Średniowiecze
(6)
Filozofia
(5)
Antropologia społeczna
(4)
Śmierć
(4)
Egzystencjalizm
(3)
Historia
(3)
Judaizm
(3)
Literatura
(3)
Religia
(3)
Społeczeństwo
(3)
Benjamin, Walter (1892-1940)
(2)
Cierpienie
(2)
Cywilizacja zachodnia
(2)
Ekonomia
(2)
Etyka
(2)
Filozofia starożytna
(2)
Filozofia starożytnego Rzymu
(2)
Filozofia starożytnej Grecji
(2)
Filozofowie
(2)
Fotografie
(2)
Historia społeczna
(2)
Holokaust
(2)
Mistycyzm
(2)
Natura ludzka
(2)
Nauki społeczne
(2)
Nazizm
(2)
Polityka
(2)
Postawa wobec śmierci
(2)
Psychoanaliza
(2)
Rewolucja
(2)
Sztuka
(2)
Wiedza
(2)
Życie
(2)
Alienacja
(1)
Améry, Jean (1912-1978)
(1)
Analiza i interpretacja
(1)
Antysemityzm
(1)
Architektura sakralna
(1)
Ateizm
(1)
Auschwitz-Birkenau (niemiecki obóz koncentracyjny)
(1)
Autoprezentacja
(1)
Biblistyka
(1)
Bóg
(1)
Ceremonie pogrzebowe
(1)
Chronologia biblijna
(1)
Chrześcijaństwo
(1)
Ciało ludzkie
(1)
Cisza
(1)
Cuda
(1)
Cywilizacja
(1)
Czas
(1)
Człowiek
(1)
Demokracja
(1)
Dionizos (bóstwo)
(1)
Dualizm psychofizyczny
(1)
Duchowość
(1)
Dyscyplina (socjol.)
(1)
Dzieci
(1)
Eremici
(1)
Eschatologia
(1)
Estetyka
(1)
Etyka chrześcijańska
(1)
Etyka społeczna
(1)
Ewolucja
(1)
Fikcja literacka
(1)
Filozofia analityczna
(1)
Filozofia chrześcijańska
(1)
Filozofia języka
(1)
Filozofia prawa
(1)
Filozofia religii
(1)
Filozofia życia
(1)
Freud, Sigmund (1856-1939)
(1)
Gospodarka kapitalistyczna
(1)
Grupy etniczne
(1)
Hermeneutyka
(1)
Historia nauki
(1)
Historia średniowieczna
(1)
Historiografia
(1)
Historiozofia
(1)
Hitler, Adolf (1889-1945)
(1)
II wojna światowa (1939-1945)
(1)
Indywidualizm (filoz.)
(1)
Intelektualiści
(1)
Interakcje społeczne
(1)
Izolacja społeczna
(1)
Kabała (religia)
(1)
Kapitalizm
(1)
Kara pozbawienia wolności
(1)
Katedry
(1)
Konieczność (filozofia)
(1)
Konserwatyzm
(1)
Kontrola społeczna (socjologia)
(1)
Kształcenie
(1)
Kult
(1)
Kultura umysłowa
(1)
Liberalizm
(1)
Ludzie a zwierzęta
(1)
Malarstwo (sztuka)
(1)
Temat: dzieło
Biblia
(2)
Ta eis heauton
(1)
Wu Jing
(1)
Temat: czas
1901-2000
(18)
1401-1500
(16)
1201-1300
(15)
1301-1400
(15)
1101-1200
(14)
1501-1600
(13)
401-500
(13)
1001-1100
(12)
501-600
(12)
901-1000
(12)
1601-1700
(11)
201-300
(11)
301-400
(11)
601-700
(11)
701-800
(11)
801-900
(11)
1-100
(10)
100-1 p.n.e.
(10)
101-200
(10)
1701-1800
(10)
1801-1900
(10)
200-101 p.n.e.
(10)
300-201 p.n.e.
(10)
400-301 p.n.e.
(10)
500-401 p.n.e.
(9)
600-501 p.n.e.
(8)
2001-
(7)
700-601 p.n.e.
(6)
800-701 p.n.e.
(6)
do 801 p.n.e.
(4)
1918-1939
(3)
1701-
(2)
1939-1945
(2)
1801-
(1)
1901-1914
(1)
1914-1918
(1)
1945-1989
(1)
Temat: miejsce
Europa
(8)
Francja
(3)
Niemcy
(3)
Świat
(2)
Anglia (Wielka Brytania)
(1)
Berlin (Niemcy)
(1)
Moskwa (Rosja)
(1)
Rumunia
(1)
Stany Zjednoczone
(1)
Stany Zjednoczone (USA)
(1)
Gatunek
Esej
(24)
Monografia
(8)
Opracowanie
(6)
Traktat
(3)
Analiza i interpretacja
(2)
Pamiętniki i wspomnienia
(2)
Aforyzmy francuskie
(1)
Antologia
(1)
Felieton
(1)
Literatura
(1)
Publicystyka
(1)
Szkice literackie angielskie
(1)
Szkice literackie francuskie
(1)
Słownik terminologiczny
(1)
Dziedzina i ujęcie
Filozofia i etyka
(24)
Historia
(24)
Religia i duchowość
(8)
Kultura i sztuka
(6)
Socjologia i społeczeństwo
(6)
Etnologia i antropologia kulturowa
(5)
Literaturoznawstwo
(4)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(2)
Psychologia
(2)
Architektura i budownictwo
(1)
Biologia
(1)
Geografia i nauki o Ziemi
(1)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(1)
Nauka i badania
(1)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(1)
68 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Bibliografia przy rozdziałach.
„Historyk mentalności” i „antropolog historyczny” – tak Jacques Le Goff (1924–2014),najsłynniejszy bodaj w XX i XXI wieku francuski mediewista, chciał definiować siebie jako historyka. Jego praca zawodowa skupiała się wokół średniowiecza, w nim bowiem upatrywał najwyraźniejszy przejaw „długiego trwania”. Jego „inne” średniowiecze trwało rzeczywiście długo, bo od schyłku zachodniego cesarstwa rzymskiego do początków epoki industrialnej w XIX wieku. Cały ten okres, w którym „narodziła się Europa” (J. Le Goff, "Czy Europa narodziła się w średniowieczu?", Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2023),wyróżnia zdaniem Le Goffa nowe, proto-współczesne zorganizowanie społeczeństwa, które odeszło od kultury ściśle wiejskiej i zaczęło budować swoją pomyślność na pracy i nauce. Ten obraz „innego” średniowiecza nie akceptuje postrzegania go jako epoki regresu i ciemnoty (czy jednak nie było „wieków ciemnych”?),autor śledzi bowiem procesy rozwojowe z całym dobrodziejstwem inwentarza, tj. historycznych uwarunkowań mentalności. O nich właśnie traktują zebrane tu jego wczesne artykuły i eseje, pisane w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych XX wieku, a skupione wokół zagadnień pracy, kultury i pojmowania czasu w Europie Zachodniej od V do XV wieku. „Odwojowanie” średniowiecza dla Europy, zadanie, któremu Le Goff poświęcił cale swoje życie historyka, nie miało być gloryfikacją tej epoki, lecz badaniem faktów – długich i często bolesnych narodzin nowej formacji cywilizacyjnej, której jesteśmy dziś spadkobiercami.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 77307 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Antropologia strukturalna / Claude Lévi-Strauss ; przełożył Krzysztof Pomian. - Warszawa : Wydawnictwo Aletheia, 2021. - 411 stron, [8] stron tablic : fotografie, ilustracje ; 20 cm.
Bibliografia na stronach 387-407.
Gdy w 1958 roku ukazała się Antropologia strukturalna, Claude Lévi-Strauss (1908–2009), później światowej sławy francuski antropolog, miał już za sobą kilka ważnych publikacji, w tym bestsellerowy Smutek tropików. Zapewne dzięki Antropologii… został rok później powołany do Collège de France. Tom obejmuje działy omawiające język i pokrewieństwo, organizację społeczną, magię i religię (gdzie autor opisuje m.in. strukturę mitów) oraz sztukę. Dzieło już samym tytułem ukształtowało pewną perspektywę poznawczą w tej dziedzinie. Wzorem amerykańskim Lévi-Strauss mówi raczej o antropologii kulturowej niż o etnologii, tę zaś jako teoretyczną naukę porównawczą odróżnia od etnografii. Antropologia-etnologia ma poszukiwać struktur organizujących różne dziedziny życia społeczności ludzkich. Ma się sytuować między jałową ogólnością teorii a równie jałowym banałem szczegółowego opisu etnograficznego. Inspirowany fonologią Jakobsona i lingwistyką de Saussure’a, Lévi-Strauss za pomocą prostych środków algebraicznych rozwija skomplikowane teorie wyjaśniające m.in. struktury relacji pokrewieństwa zarówno wśród grup etnicznych, jak i w mitologii. Strukturalizm był w naukach humanistycznych znakiem czasu, a Antropologia strukturalna przyczyniła się do upowszechnienia tej orientacji w latach sześćdziesiątych XX wieku. Inaczej jednak niż dogmatyczni pozytywiści odcinający badania formalne od empirycznych Lévi-Strauss pojmował etnologię strukturalną jako drugą obok historii twarz Janusowego oblicza nauki.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
III Czytelnia Naukowa księgozbiór podręczny (Solidarności 90)
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. Podr.316 [Dostępna w czytelni] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Henri-Irénée Marrou (1904–1977), francuski starożytnik, od 1945 roku profesor Sorbony, jest znany głównie z tego imponującego dzieła wydanego w 1948 roku. Stanowi ono opis starożytnego wychowania w ciągu piętnastu wieków: od X wieku p.n.e. po V wiek n.e. Przez „wychowanie” rozumie się tu przede wszystkim edukację, choć zdaniem autora pojawiła się ona dopiero w momencie, gdy „kultura wojownika” przeszła w „kulturę skryby”, kulturę pisma, a „wychowanie” oparte na ideale tężyzny fizycznej przybrało formę kształtowania umiejętności intelektualnych. Ten półtoratysiącletni okres zaczął się i zakończył „wiekami ciemnymi”, okresami bez księgi: najpierw w Grecji przedhomeryckiej, a potem w chrześcijańskiej Europie po upadku starożytnego Rzymu. Dopiero w czasach karolińskich następuje odrodzenie edukacji, wtedy już chrześcijańskiej. Eksponując przede wszystkim okres edukacji hellenistycznej, Marrou szczegółowo opisuje sposób kształcenia szkolnego, metody pracy nauczycieli poszczególnych dyscyplin: nauki pisania, matematyki, muzyki, retoryki, a także, nauczanej w coraz mniejszym stopniu, kultury fizycznej. Mimo szczegółowości nadzwyczaj żywa i jasna narracja pozwala wczuć się w epokę, rozpoznać jej „puls”, który autor odnajduje z nieomylną intuicją. Polityczne przesłanie książki, jako że powstawała ona po części w czasie II wojny światowej, głosi, że mimo barbarzyńskich faz historii współczesny człowiek pozostaje dziedzicem starożytnego klasycyzmu.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 73780 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Po obszernej Historii samotności (Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2018) niezwykle płodnego francuskiego historyka Georges’a Minois (ur. 1946) polski czytelnik otrzymuje jego monumentalną, prawie 800-stronicową Historię ateizmu. Autor zaczyna ją od starożytności, by poprzez średniowiecze i renesans dotrzeć do nowożytnej Francji, której z natury rzeczy poświęca najwięcej uwagi, i do czasów najnowszych. Zwyczajem elity nowoczesnych francuskich historyków nie tyle relacjonuje zdarzenia, ile na podstawie materiału historycznego stara się rozpoznać i określić przedmiotowe zjawisko. W tym sensie uprawia historię mentalności i poniekąd filozofię, akurat w przypadku kwestii ateizmu nie do pominięcia. Lektura pozwoli zapoznać się nie tylko z procesem przemian postaw w najszerszym sensie ateistycznych, lecz także z ich subtelną analizą, która wydobywa niuanse ich historycznego i filozoficznego zróżnicowania. Atrakcją książki są nowe wyniki badań i nieznane dotąd fakty, zwłaszcza dotyczące XVIII wieku i rewolucji francuskiej. Minois nie stroni też od diagnozy obecnego stanu ateizmu. Dochodzi do wniosku, że przynajmniej w Europie Zachodniej napięcie między wiarą a niewiarą zanikło, a problem wiary (i niewiary) uległ rozmyciu: wierzący często postępuje jak niewierzący, a niewierzący zawsze w coś wierzy, jeśli nawet nie w osobowego Boga. Pozostaje (sceptyczne) pytanie, czy ta diagnoza jest słuszna także w naszej części Europy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 74124 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Autor przeprowadza czytelnika przez dzieje samotnictwa od momentu, w którym jednostki mogły sobie pozwolić na ten luksus bezpiecznego oderwania się od wspólnoty, po czasy dzisiejsze, w których, jak twierdzi, samotność nie oznacza świadomego wyboru w imię domniemanego lepszego życia, lecz niewidoczne, skryte zagrożenie w samym sercu aktywności na forach społecznościowych
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
III Czytelnia Naukowa księgozbiór podręczny (Solidarności 90)
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. Podr.316 [Dostępna w czytelni] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Monografia zgłębia zjawiska z pogranicza życia duchowo-umysłowego i codzienności, a konkretnie śmiech czyli różne formy "wesołego" życia od starożytności do dnia dzisiejszego. Z jednej strony, autor śledzi historię świąt, karnawałów, różnych odmian zbiorowej zabawy ludności, a z drugiej, zmienny z biegiem dziejów stosunek władz, zwłaszcza kościelnych, do śmiechu i wesołości.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
III Czytelnia Naukowa księgozbiór podręczny (Solidarności 90)
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. Podr.316 [Dostępna w czytelni] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Książka jest namysłem nad obrazem świata w dobie odkryć mikrobiologów, które każą zrewidować nasze pojmowanie tak podstawowych kategorii, jak przypadek, konieczność, naturalność i sztuczność, niezmienność i działanie celowe. Ta rewizja z kolei zmusza do nowego spojrzenia na konsekwencje filozoficzne i etyczne.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 72568 (1 egz.)
Książka
W koszyku
José Ortega y Gasset (1883–1955), światowej sławy hiszpański filozof, wydawca i eseista, autor teorii „człowieka masowego” i „buntu mas”, działalność pisarską zaczął bardzo wcześnie. Jego zainteresowania obok filozofii społecznej obejmowały też refleksję nad kulturą. Przedstawiony w tym tomie wybór jego nie publikowanych jeszcze w polskim przekładzie pism skupionych wokół literatury i sztuki, przede wszystkim wokół twórczości europejskich powieściopisarzy i poetów, obejmuje teksty z okresu od 1909 roku do początku lat pięćdziesiątych XX wieku. Ortega był w tym czasie profesorem filozofii w Madrycie, przez pewien czas posłem do parlamentu, by na początku wojny domowej 1936 roku wyemigrować do Ameryki Południowej. Powrócił do Hiszpanii w 1945 roku. Sympatyzował z myślą liberalną, miał krytyczny stosunek do dominacji Kościoła katolickiego i nigdy nie pogodził się z rządami frankistów. Interesował się literaturą i sztuką tyleż z perspektywy filozofii społecznej, co czysto literackiej i metafizycznej. Zebrane tu eseje dotyczą klasyków jak Dante, Goethe, Renan, Mallarmé czy Proust, a zarazem mniej znanych u nas iberyjskich autorów, takich jak Pío Baroja, Azorín (José Ruiz), Victoria Ocampo czy Alonso de Contreras. Nieznajomość ich pisarstwa nie przeszkodzi jednak w lekturze tych esejów, jako że omawiane dzieła są tylko pretekstem do własnych, fascynujących przemyśleń autora. Albowiem (Ortega) „kiedy się dużo czyta, a mało myśli, książka staje się narzędziem niebywale skutecznym do fałszowania ludzkiego życia”.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 77422 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Niniejszy tom obejmuje poddane znacznym rewizjom i modyfikacjom teksty Malarstwo i Rzeźba. Doświadczenia artystyczne autorki mają źródło w konceptualizmie, analizie mediów i postmodernizmie. Dzieło oglądane z tych perspektyw jest "mądrzejsze" niż dzieło interpretowane według tradycyjnych zasad historii sztuki. Nowe spojrzenie nie rozkoszuje się pięknem kształtu czy smakiem gier kolorystycznych. Podejście postkonceptualne traktuje dzieło jako trop poznawczy. Szuka w nim sensu tamtego czasu i obrazu człowieka, który je stworzył. Ten model interpretacyjny pozwala zrozumieć, jak ważnym narzędziem cywilizacyjnym jest sztuka. Obie książki do pewnego stopnia kierują się chronologią, Malarstwo ma jednak narrację absolutnie swobodną, Rzeźba bardziej ulegle podąża za faktami. Bohaterami są przebieg zdarzeń i narastanie refleksji, nie indywidualni artyści. W obu książkach głównemu tekstowi towarzyszy równoległy wątek komentarzy o charakterze filozoficznym, psychologicznym i kulturoznawczym.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 73354 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Zbiór rozmów, jak zazwyczaj, powinien mieć dwóch autorów-rozmówców. W tym wypadku autor wszakże jest jeden. Hermann Rauschning (1887-1982), niemiecki historyk i muzykolog, działał w latach trzydziestych z ramienia partii nazistowskiej jako prezydent Senatu Wolnego Miasta Gdańska. Szczyt jego krótkiej kariery przypada na lata 1932-1934. Intelektualista, ziemianin, szybko rozstał się z partią, a ona tym chętniej z nim, i wyemigrował na Zachód, by ostatecznie osiąść w USA. Rozmowy spisał już we Francji w 1939 roku. Właśnie „spisał”, ponieważ zrelacjonował w niej swoje rozmowy z Hitlerem. Rzecz niewątpliwie powstała na potrzeby polityczne (choć stała się od razu bestsellerem) i jest mistyfikacją już choćby z powodu niemożliwości zapamiętania tak obszernego materiału. Niemniej autor spotkał się co najmniej dwukrotnie z Hitlerem (twierdził, że ponad sto razy) i jego relacja ma niewątpliwie znaczną wartość historyczną jako wypowiedź „z wnętrza” środowiska nazistowskiego, wypowiedź osoby dobrze obznajomionej z jego funkcjonowaniem. Jest to więc kompilacja oparta na ówczesnych źródłach i na własnym doświadczeniu autora. Ma dużą wartość, gdyż pokazuje kulisy: zarówno Hitlera od strony nieoficjalnej w prywatnej siedzibie w Alpach, jak i kształtowanie się jego idei, zwłaszcza dotyczących polityki międzynarodowej. Sam autor z kolei nie był „uprzedzony”, to znaczy latem 1939 roku nie znał jeszcze wydarzeń, które miały dopiero nadejść: światowej wojny ani holokaustu. Nie do pogardzenia dla potencjalnego czytelnika będzie też walor literacki książki: jej niemal fabularna forma.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 74737 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Aletheia)
Paul Ricoeur (1913–2005), francuski filozof znany przede wszystkim z prac o języku i hermeneutyce, w tym tomie z lat sześćdziesiątych XX wieku poddaje interpretacji samego Freuda. Nie jest to książka o psychoanalizie, lecz rozprawa filozoficzna, która docieka, co to znaczy interpretować w psychoanalizie i na ile dyskurs Freuda jest spójny. Stawia antropologiczne pytanie, jakie nowe rozumienie człowieka wynika z jego badań i teorii. Wreszcie – rozważa rozumienie kultury przez Freuda w kontekście innych jej koncepcji. Dla autora analiza marzeń sennych jest badaniem pewnego języka stanowiącego model wszelkiego języka symbolicznego, a więc takiego, który z natury rzeczy wymaga interpretacji. Marzenie senne ma podwójne znaczenie: wyraża co innego, niż wypowiada. Esej o Freudzie okazuje się więc esejem hermeneutycznym, który w teorii Freuda poszukuje sensu interpretacji. Ricoeur zalicza Freuda (obok Marksa i Nietzschego) do tak zwanej przez siebie szkoły podejrzenia: interpretacja nie tyle odzyskuje sens, ile usuwa złudzenia. Dlatego psychoanaliza byłaby nie tyle nauką obserwacyjną, ile interpretacyjną, bardziej historią niż psychologią. Esej ten opiera się zarazem na podstawowej idei w myśleniu Ricoeura, na filozofii refleksji wyrażonej jego formułą „symbol daje do myślenia”: refleksja nie zatrzymuje się na Kartezjuszowym „ego cogito”, lecz poszukuje sensu samego „ego”: rozumienia siebie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 73793 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Richard Rorty (1931-2007), amerykański filozof polemizujący z filozofią analityczną i kojarzony z postmodernizmem, w tej wczesnej książce (1979), klasycznej już dla współczesnej myśli humanistycznej, za cel krytyki obiera epistemologię i - z konieczności - ugruntowującą ją metafizykę. Zgodnie z duchem ponowoczesności, a nawet drugiej połowy XX wieku postrzega filozofa jako uczestnika rozmowy - wbrew tradycyjnemu obrazowi myśliciela kładącego "podstawy" pod resztę kultury, przede wszystkim kultury naukowej. Pierwsza postawa jest hermeneutyczna, druga - epistemologiczna. Epistemologia w rozumieniu Rorty'ego ma źródła nowożytne (Kartezjusz, Kant) i opiera się na modelu-metaforze zwierciadła: na doktrynie uznającej poznanie za odzwierciedlanie, tj. przedstawianie. To podejście samo stwarza (pseudo)problemy, które potem musi rozwiązywać i w tym wyczerpuje się jego działalność (problem wnętrza/zewnętrza, podmiotu/przedmiotu, prawdy jako zgodności itd.). Rorty śmiałym gestem proponuje zamiast rozwiązywania, solve, likwidację, dissolve, całej tej dziedziny. Podzielając z pozytywistami postawę antymetafizyczną, jednocześnie daleki jest od podzielania pozytywistycznego optymizmu w kwestii "oczyszczenia" filozofii środkami logicznymi. Jeśli czytelnik dowiedział się od Rorty'ego, co po Kartezjuszu i Kancie, będzie miał teraz za zadanie przemyśleć, co po Rortym. Co ma robić pragmatyczna filozofia, w której każdy ma swoją prawdę odpowiednią dla własnej gry językowej? Rorty ma tu zwięzłą odpowiedź: filozofia jest naszym zapytywaniem o sens zadawanych przez nas pytań.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 72295 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Indeks.
To obszerne dzieło Bertranda Russella (1872–1970), jednego z najwybitniejszych filozofów angielskich XX wieku, walnie przyczyniło się do przyznania mu Nagrody Nobla (1950), choć jednocześnie należy do najbardziej kontrowersyjnych ujęć historii filozofii. Russell, wszechstronny intelektualista, który wczesną karierę poświęcił matematyce, napisał Dzieje… w czasie II wojny światowej, kiedy przebywał w USA i wygłaszał w Filadelfii odczyty dla dość różnorodnego audytorium. Na ich kanwie wyrosła rzecz wysoce nieakademicka. Autor nie stroni w nim od radykalnych opinii, z jednymi klasykami poważnie dyskutuje, innych wyśmiewa, a czytelnik otrzymuje rozległą panoramę myśli filozoficznej wraz z jej historycznym kontekstem społeczno-politycznym tak bardzo rozbudowanym, że proporcje tradycyjnego podręcznika ulegają zachwianiu i sam autor nazywa swoje podejście raczej „historią społeczną”. To szerokie tło jednak, dystans i sceptycyzm, świeżość spojrzenia i przenikliwa argumentacja będą dla czytelnika lepszym wprowadzeniem do filozofii niż niejedno rzeczowe, lecz drętwe kompendium. Dzieje… to polemiczne ujęcie pewnej filozoficznej kultury, początkowo zdominowanej przez scholastykę, a potem, w czasach nowożytnych, przez naukę. Autor nie ukrywa tu swoich sympatii ani antypatii, czytelnicy i recenzenci również ich nie ukrywali, jedni potępiając go lub ganiąc za „wybiórczość” i „dezinterpretacje” (George Steiner), inni (Albert Einstein) chwaląc, a Stanisław Lem gotów był zabrać Dzieje… Russella na bezludną wyspę.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 73341 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Kabała i jej symbolika jest nie tylko znakomitym, lecz także przystępnym wprowadzeniem do zagadnień mistycyzmu religijnego. Scholem rozważa tu naturalne i dotyczące nie tylko judaizmu pytanie o relacje między zawsze w jakiejś mierze wywrotowym mistycyzmem a religijnym establishmentem, między mistyczną wykładnią pism a ich tradycyjną lekcją.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 70586 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Niniejsza prezentacja „podstawowych pojęć” nie jest ich prostym encyklopedycznym opisem, lecz wprowadza nas od razu w samo meritum myśli Scholema, której poświęcił on 60 lat swojego życia w najtrudniejszej fazie historii ubiegłego wieku.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 70388 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 549-567.
Książka ta stanowi kanon nowej dyscypliny, którą Scholem stworzył: historii mistyki żydowskiej. W nowym opisie Scholema żydowski mistycyzm objął znacznie szerszy zakres zjawisk, niż uprzednio przyjmowano: nie tylko średniowieczną kabałę, lecz także XVI-wieczną kabałę Izaaka Lurii, kontrowersyjny ruch Sabbataja Cwi, a także chasydyzm na ziemiach polskich z Baal-Szem Towem. W interpretacji autora, korygującej zastarzałe nieporozumienia, niewiedzę, a także ideologiczne animozje, mistycyzm żydowski stanowi ciągłość od wczesnego średniowiecza aż po współczesność. Ta frapująca książka jest tyleż historią, co analizą charakterystycznych wątków tego nurtu religijnego, próbą odnalezienia ich istoty i wzajemnych relacji.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 26 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Główny niemiecki filozof-diagnosta czasów współczesnych Peter Sloterdijk (ur. 1947) rozważa w tym tomie najnowszych tekstów zróżnicowaną tematykę skupioną wokół pytania o koniec historii. Pytanie nie brzmi jednak, jak u Fukuyamy, czy jest nadzieja na koniec historii pojętej jako walka o optymalny kształt życia, lecz czy jest nadzieja, że końca historii nie będzie – czy „statek kosmiczny Ziemia”, którego istnienie odkrył XX wiek, przetrwa wbrew instynktom samozagłady rozpowszechnionym wśród załogi. Tą próbą „krytyki ekstremistycznego rozumu”, jak głosi tytuł głównego eseju tego tomu, Sloterdijk nawiązuje do swojego słynnego traktatu z wczesnej fazy twórczości Krytyka cynicznego rozumu (1983). Znany z takich m.in. publikacji, jak Gorliwość Boga, W cieniu góry Synaj czy Stres a wolność, podejmuje z wysokiej, filozoficznej perspektywy podstawowe kwestie dzisiejszego monogeizmu. Choć trudno wskazać konkretne procesy definiujące XX wiek, jego niewątpliwym odkryciem jest ów monogeizm – świadomość, że Gea, Ziemia, jest jedna i jako taka wymaga poszanowania i ochrony. Filozoficzne problemy globalizacji (od „globusa”, nie od „globalności”) w epoce człowieka – antropocenie – autor rozważa w różnych kontekstach historycznych, od Odyseusza przez Boccaccia, Kolumba po Heideggera i Derridę, od literatury przez ekonomię, geografię, ekologię po prawo konstytucyjne. Sloterdijk, nazywany „alchemikiem ducha”, zapewnia w tym tomie czytelnikowi duchowy destylat najwyższej mocy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 73329 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Hasło UKD: Społeczeństwo kapitalistyczne Kościoły protestanckie - etyka Gospodarka kapitalistyczna Etyka społeczna
Klasyka badań społecznych. Postawiona w książce teza - że narodziny i trwanie kapitalizmu możemy zrozumieć, odwołując do jego podstaw etycznych, czyli protestantyzmu - jest do dzisiaj żywa i dyskutowana. Książka stanowi podstawę całej socjologii Webera, z niej wywodzi się jego teoria kapitalizmu, racjonalności, etyki i panowania.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 316 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Książka obejmuje tekst Księgi i wybrane starożytne komentarze przełożone na niemiecki przez wybitnego znawcę tej tematyki Richarda Wilhelma (1873-1930). Jego przekład od dziesięcioleci uchodzi w świecie za kanoniczny i za najlepszego pośrednika, gdyż dziś nawet dla osób znających język chiński oryginalny tekst nie byłby zrozumiały. Z I-cing można wyczytać głęboką kosmologię opartą na filozofii zmiany, można podziwiać tam prostą binarną konstrukcję systemu mającego ogarnąć całą dynamikę świata. Wersetowy charakter myśli i piękno prostych, prastarych obrazów to osobny, literacki walor tego dzieła - jednego z najważniejszych w dziejach ludzkości.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 22 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Książka to próba zdiagnozowania sytuacji w „niebie”, od którego zależy nasze powszednie i niepowszednie działanie. Žižek jest komunistą i w tym niebie paradoksalnie lokuje wartości „komunistyczne”. Opowiada się za komunizmem „wojennym”.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 71206 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej