Sortowanie
Źródło opisu
Katalog
(28)
Forma i typ
Książki
(27)
Publikacje naukowe
(17)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(4)
Dramat (rodzaj)
(3)
Albumy i książki artystyczne
(2)
E-booki
(1)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(30)
wypożyczone
(3)
tylko na miejscu
(2)
Placówka
W14 (Młynarska 35a)
(1)
W32 (Solidarności 90)
(5)
W51 (Bielskiego 3)
(2)
W91 (Chłodna 11)
(1)
W106 (Twarda 64)
(1)
Odolanka (Ordona 12F)
(5)
III Czytelnia Naukowa (Solidarności 90)
(18)
III Czytelnia Naukowa księgozbiór podręczny (Solidarności 90)
(2)
Autor
Mrożek Sławomir (1930-2013)
(3)
Turowski Andrzej (1941- )
(3)
Boruszkowska Iwona (1982- )
(2)
Kmiecik Michalina (1987- )
(2)
Wicha Marcin (1972- )
(2)
Askanas Barbara (1948- )
(1)
Bogalecki Piotr (1983- )
(1)
Boârov Andrìj (1961- )
(1)
Butrym Anna (1985- )
(1)
Clair Jean (1940- )
(1)
Fox Dorota
(1)
Giżycki Marcin (1951-2022)
(1)
Hetman Jarosław
(1)
Jędrzejczyk Małgorzata (historia sztuki)
(1)
Kobylińska Weronika
(1)
Kornhauser Jakub (1984- )
(1)
Kosińska Marta (socjologia)
(1)
Kosiński Dariusz (1966- )
(1)
Kuchtówna Lidia (1940- )
(1)
Litwinow Jerzy (1940-2015)
(1)
Marczak-Oborski Stanisław (1921-1987)
(1)
Monkiewicz Dorota
(1)
Pańków Julia
(1)
Pańków Lidia (1977- )
(1)
Pfeifer Kasper (1990- )
(1)
Piotrowski Piotr (1952-2015)
(1)
Polit Paweł
(1)
Radwan-Żbikowska Anna (1986- )
(1)
Rejniak-Majewska Agnieszka
(1)
Ronduda Łukasz (1976- )
(1)
Siatka Krzysztof (1981- )
(1)
Sitek Gabriela
(1)
Smoleńska Janina
(1)
Szulska Inesa
(1)
Szymaniak Karolina (1981- )
(1)
Słoboda Katarzyna
(1)
Słodkowski Piotr (1985- )
(1)
Ujma Monika
(1)
Ujma-Gawlik Magdalena
(1)
Wawrzyńczak Marcin (1968- )
(1)
Łuczak Dorota
(1)
Żurowska Maria (tłumacz)
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(19)
2010 - 2019
(7)
2000 - 2009
(1)
1970 - 1979
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(22)
1901-2000
(6)
1945-1989
(4)
1989-2000
(2)
1918-1939
(1)
Kraj wydania
Polska
(28)
Język
polski
(28)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(6)
Temat
Awangarda (kierunek artystyczno-literacki)
(28)
Wystawy sztuki
(5)
Historia sztuki
(4)
Idealizm
(3)
Konflikt pokoleń
(3)
Literatura polska
(3)
Malarze polscy
(3)
Modernizm
(3)
Muzeum Sztuki (Łódź)
(3)
Nowoczesność
(3)
Rodzina
(3)
Sztuka
(3)
Sztuka polska
(3)
Teoria sztuki
(3)
Tradycja
(3)
Tradycjonalizm
(3)
Wartość
(3)
Film eksperymentalny
(2)
Konstruktywizm
(2)
Malarstwo polskie
(2)
Malewicz, Kazimierz (1879-1935)
(2)
Postawy
(2)
Rewolucja
(2)
Socrealizm
(2)
Sztuka europejska
(2)
Teatr polski
(2)
Antropologia wizualna
(1)
Architektura polska
(1)
Architektura ukraińska
(1)
Artyści
(1)
Artyści plastycy europejscy
(1)
Artyści plastycy polscy
(1)
Artyści polscy
(1)
Białoszewski, Miron (1922-1983)
(1)
Czycz, Stanisław (1929-1996)
(1)
Dederko, Marian (1880-1965)
(1)
Drahan, Roman (1931- )
(1)
Dłubak, Zbigniew (1921-2005)
(1)
Ekspresjonizm
(1)
Elita społeczna
(1)
Esej
(1)
Film
(1)
Film artystyczny
(1)
Film autorski
(1)
Fotografia polska
(1)
Fotografie
(1)
Fotografowie polscy
(1)
Fotomontaż
(1)
Futuryzm
(1)
Gosławska-Lipińska, Anna (1915-1975)
(1)
Grześczak, Marian (1934-2010)
(1)
Jasieński, Bruno (1901-1938)
(1)
Kobro, Katarzyna (1898-1951)
(1)
Kolaż
(1)
Krytyka artystyczna
(1)
Krytyka teatralna
(1)
Kultura
(1)
Kultura audiowizualna
(1)
Lipiński, Eryk (1908-1991)
(1)
Literatura amerykańska
(1)
Literatura eksperymentalna
(1)
Maciunas, George (1931-1978)
(1)
Majewski, Janusz (1931- )
(1)
Malarstwo żydowskie
(1)
Malarze żydowscy
(1)
Miasta
(1)
Méliès, Georges (1861-1938)
(1)
Nasierowska, Zofia (1938-2011)
(1)
Nazizm
(1)
Neuman, Jan Alojzy (1900-1941)
(1)
Ocaleni z Holokaustu
(1)
PRL
(1)
Partum, Andrzej (1938-2002)
(1)
Państwo
(1)
Poezja
(1)
Polityka
(1)
Proza
(1)
Przybora, Jeremi (1915-2004)
(1)
Publiczność
(1)
Rancière, Jacques (1940- )
(1)
Rechowicz, Anna (1926- )
(1)
Rechowicz, Gabriel (1920-2010)
(1)
Rysunek polski
(1)
Rzeźba
(1)
Scenografia
(1)
Sztuka kobiet
(1)
Sztuka konceptualna
(1)
Sztuka nowych mediów
(1)
Sztuka wschodnioeuropejska
(1)
Tematy i motywy
(1)
Teoria fotografii
(1)
Teoria teatru
(1)
Themerson, Franciszka (1907-1988)
(1)
Themerson, Stefan (1910-1988)
(1)
Tożsamość narodowa
(1)
Tożsamość społeczna
(1)
Twórczość
(1)
Vogel-Barenblüth, Debora (1902-1942)
(1)
Wallace, David Foster (1962-2008)
(1)
Wirpsza, Witold (1918-1985)
(1)
Temat: czas
1901-2000
(22)
1918-1939
(8)
1945-1989
(7)
1939-1945
(4)
2001-
(4)
1801-1900
(1)
1901-1914
(1)
1914-1918
(1)
1989-2000
(1)
Temat: miejsce
Polska
(8)
Europa Środkowo-Wschodnia
(3)
Łódź (woj. łódzkie)
(3)
Lwów (Ukraina, obw. lwowski)
(2)
Moskwa (Rosja)
(2)
Europa Środkowa
(1)
Kraje socjalistyczne
(1)
Kraków (woj. małopolskie)
(1)
Paryż (Francja)
(1)
Stany Zjednoczone (USA)
(1)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(1)
Gatunek
Opracowanie
(6)
Monografia
(5)
Antologia
(4)
Esej
(4)
Praca zbiorowa
(4)
Biografia
(3)
Dramat (gatunek literacki)
(3)
Katalog wystawy
(3)
Publikacja bogato ilustrowana
(2)
Wywiad dziennikarski
(2)
Monografia
(1)
Dokumenty elektroniczne
(1)
Manifest artystyczny
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(20)
Historia
(12)
Literaturoznawstwo
(4)
Filozofia i etyka
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
28 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 234-243. Indeks.
Marta Kosińska w książce „Ciało filmu. Medium obecnego w powojennej amerykańskiej awangardzie filmowej” opowiada z ogromnym zaangażowaniem i pasją badawczą o praktykach artystycznych, które ukonstytuowały amerykańską awangardę filmową. Autorka proponuje interdyscyplinarne spojrzenie na tę ukształtowaną po II wojnie światowej formację artystyczną, ukazywane przez nią problemy i tematy przecinają bowiem obszary zainteresowania kulturoznawstwa, filozofii, historii sztuki i filmu. W sposób krytyczny, ale i z niezwykłą erudycją opisuje postaci, zdarzenia, filmy, instytucje, które kształtują historię filmowej awangardy. Odsłania związki i opozycje, w jakich funkcjonowało to środowisko artystyczne, przedstawia też sposoby, poprzez które konstruowano zróżnicowaną wspólnotę, dla której punktem odniesienia mogła być Wielka Awangarda. Marta Kosińska błyskotliwie analizuje koncepcje i wysiłki twórcze tego środowiska, kieruje także uwagę na szereg zjawisk, mogących stanowić pole intertekstualnych odwołań dla współczesnej sztuki, nie tylko filmowej. „Ciało filmu” to lektura, która nie tylko pozwoli zdobyć bogatą wiedzę o twórczości teoretycznej i artystycznej takich postaci jak Maya Deren, Jonas Mekas czy Stan Brakhage – to także interesująca, wnikliwa i oryginalna propozycja przyjrzenia się powojennej amerykańskiej awangardzie filmowej – z uwzględnieniem szerokich kontekstów społecznych oraz z wyczuleniem na czasem wieloznaczne relacje filmu artystycznego z innymi praktykami kultury.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 73656 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia, netografia na stronach 275-290. Indeks.
Fenomenem krakowskiej sceny neoawangardy wydaje się „horyzontalne” unieważnienie sprzeczności między lokalnością a poszerzonym polem uczestnictwa w światowym życiu artystycznym i debacie intelektualnej. Endemiczne dla Krakowa postawy i zjawiska w sztuce wydają się tym lepiej wpisywać w ponadlokalny dyskurs sztuki, im bardziej ujawniają charakter „Kraków-specific”. Jest tak być może dlatego, że splot między awangardą a tradycjonalizmem czy między konserwatyzmem a niezależnością myślenia ma w Krakowie – paradoksalnie – tradycje sięgające jeszcze bohemy czasów galicyjskich. To przypomina o brzemieniu tradycji, ale także obciążeniu stereotypami wynikającymi z postrzegania artystów na tle społeczeństwa miasta oraz przypisywanych im ról. (dr hab. Ewa Wójtowicz)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 75772 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Indeks.
Kompleksowe ujęcie głównych nurtów awangardy filmowej, które ukształtowały historię kina i miały zasadniczy wpływ na historię sztuki – od lat 20. XX wieku do lat 2000. Znakomici znawcy i badaczki kina oraz sztuk wizualnych poruszają się w książce po rozległym terytorium: od dadaistów i surrealistów po kino-sztukę i postinternet. Najchętniej – po jego obrzeżach, pisząc, czasem po raz pierwszy tak obszernie na gruncie polskim, o zapomnianych pionierkach kina Wielkiej Awangardy, wczesnej awangardzie amerykańskie, kinie letrystycznym, sytuacjonistycznym czy queerowym, czarnym feminizmie, perspektywie postkolonialnej czy o kinie jako narzędziu krytyki obrazów kształtujących zbiorową świadomość wizualną.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 73597 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Awangarda w cieniu Jałty : sztuka w Europie Środkowo-Wschodniej w latach 1945-1989 / Piotr Piotrowski. - Poznań : "Rebis", 2005. - 502 strony : ilustracje, faksymilia, fotografie ; 25 cm.
Indeks.
Książka jest studium kultury artystycznej krajów Europy Środkowo-Wschodniej w okresie od końca II wojny światowej do upadku komunizmu. Autor bada związki pomiędzy nowoczesną sztuką a zmieniającą się sytuacją polityczną tej części Europy. Nie koncentruje się jednak na przedstawianiu kultury artystycznej poszczególnych krajów, lecz analizuje konkretne problemy historii sztuki i polityki w perspektywie porównawczej.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 7.03 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 46886 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Odzyskana Awangarda)
Bibliografia na stronach 561-564.
Antologia to zbiór tekstów źródłowych z lat 1919-1939, które składają się na reprezentację tytułowego zjawiska od strony koncepcji, projektów i programów (części 1-3) oraz z perspektywy dokonań i realizacji (część 4). Autorkami i autorami tekstów zgromadzonych w antologii są przede wszystkim artyści i artystki, a także komentujące ich propozycje i dokonania krytyczki i krytycy. Od czasu opublikowanej w roku 1973 przez Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe książki "Myśl teatralna polskiej awangardy 1919-1939. Antologia", opracowanej przez Stanisława Marczaka-Oborskiego (noty Lidia Kuchtówna), jest to pierwsza całościowa propozycja ujęcia dorobku polskiej awangardy teatralnej. Powtarzając niektóre, kanoniczne teksty, przynosi liczne nowe tytuły, nowe perspektywy, odmienne kontekstualizacje. Poszczególne teksty zostały opracowane naukowo i wyposażone w obszerne przypisy oddające współczesny stan badań. Podstawą publikacji są w zdecydowanej większości pierwodruki, zaś edytorzy starali się w miarę możliwości przywrócić oryginalny kształt tym tekstom, których strona ikonograficzna i typograficzna miała szczególne znaczenie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
III Czytelnia Naukowa księgozbiór podręczny (Solidarności 90)
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. Podr.792 [Dostępna w czytelni] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Kino artystów i artystek : od Mélièsa do Maciunasa / Marcin Giżycki. - Gdańsk : słowo/obraz terytoria, 2023. - 319, [8] stron : fotografie, ilustracje, portrety ; 24 cm.
Bibliografia, netografia na stronach 293-300. Indeks.
„Kino artystów i artystek” to autorska historia kina awangardowego, eksperymentalnego, tworzonego przez osoby, które działały także na innych polach twórczych. Bohaterowie i bohaterki Marcina Giżyckiego są malarzami (Fernand Léger), rzeźbiarzami (August Zamoyski), filozofami (Guy Debord), wokalistkami (Yoko Ono), a przede wszystkim właśnie artystami i artystkami, których nie sposób tak łatwo sklasyfikować. Często działali i działały w wielu dziedzinach, od szeroko pojętych sztuk wizualnych po szeroko pojętą literaturę. Oczywiście nie brak tu także postaci fundamentalnych dla awangardy filmowej, by wymienić choćby Mayę Deren czy Shirley Clarke. Autor opisuje filmy niemożliwe do znalezienia i podaje trudno dostępne informacje, a jednocześnie oswaja nas z kinem awangardowym. Pokazuje także, że film – który historia sztuki przez dekady traktowała jako zjawisko poboczne – w istocie był ważnym środkiem wypowiedzi artystów i artystek.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 75151 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Awangarda/Rewizje)
Bibliografia na stronach 259-283. Indeks.
"W powszechnym odbiorze Jasieński to [...] albo nadwrażliwy, „lękliwy i delikatny chłopiec”, który dał się zwieść naukom Marksa i oddał swe pióro na usługi radzieckiemu totalitaryzmowi, albo przeniewierca (w najlepszym razie) dokonujący „tragicznych wyborów”. Powoduje to, że wspólnym elementem wielu interpretacji twórczości Jasieńskiego są wskazania na nieprzystawalność awangardy i socrealizmu, co miałoby prowadzić do wniosku, że było jak gdyby dwóch Jasieńskich. Rozumiany w ten sposób redukcjonizm ewokuje hierarchię sztuk, w której ramach zachowawczy mimetyzm ostatnich powieści autora jawi się jako zaburzenie, skutek zgnębienia „piękna” przez maszynerię stalinizmu, a poetyka awangardowa z okresu jego pierwszych wystąpień jako efekt pięcia się na wyżyny artyzmu. Jestem przekonany, że takie stawianie sprawy trywializuje zagadnienie polityczności estetyki, miast pracować na rzecz pogłębienia naszej wiedzy na temat jej materialnego i społecznego charakteru. Aby wydobyć je na pierwszy plan, badając twórczość najbardziej znanego polskiego futurysty, należałoby porzucić osiadły punkt widzenia, zrezygnować z opowiadania o relacjach estetyki i polityki oraz awangardy i socrealizmu jako o serii gwałtownych zerwań czy nieciągłości i podążyć za Jasieńskim, koncentrując się na kategoriach trwania i przepływu. Nie zapominać, że przełomy także bywają skutkami mozolnych procesów. Przełom to wszak nie periodyzujące cięcie, lecz punkt na osi ciągłości, wyładowanie zakumulowanej w czasie energii." - z recenzji dr. hab. Jerzego Franczaka, prof. UJ
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 77147 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Horyzonty Nowoczesności ; 122)
Bibliografia na stronach 341-368. Indeks.
Fotografia jest wynalazkiem świata zachodniego, w którym oko (metaforyczne) od wieków zajmowało w procesach poznawczych wyjątkowe miejsce wśród zmysłów. Na fundamencie okularocentryzmu fotografia stała się uprzywilejowanym narzędziem władzy i rozmaitych aparatów ideologicznych. Autorka przypatruje się relacji pomiędzy fotografią i wzrokocentryzmem, wskazując jednak na redukcjonistyczny charakter prostego sprowadzania fotografii do funkcji biernego instrumentu. W interpretacjach obrazów światłoczułych powstających w kręgach artystycznych w drugiej, trzeciej i czwartej dekadzie XX wieku badaczka ukazuje różnorodność realizowanych w fotografii modeli epistemologicznych i antropologicznych, w tym także o charakterze antywzrokocentrycznym. Wprowadzona przez Autorkę kategoria wizji fotograficznej staje się modus operandi otwierającym nową perspektywę badawczą, bliską antropologii obrazu, w której przedmiotem analizy jest zarówno obraz, jak i proces percepcji widza.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 77 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 67275 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Historia Artium)
Książka Jeana Claira reprezentuje specyficzny, niestandardowy typ refleksji humanistycznej, łączącej narrację eseju, akademickiej rozprawy i polemiki artystycznej o zabarwieniu politycznym. Tekst wręcz tętni erudycją, odwołaniami do poglądów historyków sztuki, filozofów, językoznawców i antropologów od XIX w. do współczesności. Literacki temperament autora sprawia, że myśli prezentowane są dynamicznie i intrygująco, różnorodne wątki splatają się, dopełniają, czasem konkurują, pozostawiając czytelnikowi pole do refleksji. Książka zawiera specyficzną konstrukcję literacko-intelektualną.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 71253 (1 egz.)
E-book
W koszyku
E-BOOK. W książce Marcina Wichy spacer po wyimaginowanej wystawie prac Malewicza staje się pretekstem do opowieści o utopijnych projektach i niespełnionych marzeniach, o rosyjskiej rewolucji i naszej współczesności. Eksponatami są tu obrazy, znaki interpunkcyjne, buraki cukrowe i ludzkie losy. Autor umyka muzealnej narracji, z uśmiechem i nie bez ironii podejmuje grę z konwencją artystycznej biografii, a jednocześnie, już całkiem serio, próbuje znaleźć język zdolny uchwycić istotę malarstwa - i daje przy tym niezwykły popis literackiego kunsztu.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. E (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. E (1 egz.)
Książka
W koszyku
David Foster Wallace / redakcja Jarosław Hetman. - Wydanie 1. - Warszawa : Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2021. - 153, [1] strona : ilustracje ; 21 cm.
(Mistrzowie Literatury Amerykańskiej)
Pierwsze polskojęzyczne studium na temat twórczości jednego z najważniejszych współczesnych prozaików amerykańskich pokolenia przełomu wieków. Przedstawiono w nim przekrojowe opracowanie spuścizny literackiej Wallace’a, uwzględniając główne zagadnienia tematyczne wielokrotnie pojawiające się w różnych kontekstach w jego twórczości, istotne dla jego prozy wątki filozoficzne i charakterystyczne cechy jego poetyki. Wallace w czasie swej krótkiej kariery odmienił oblicze dzisiejszej prozy. Opublikowanie jego powieści Infinite Jest można przyrównać do małego trzęsienia ziemi. Książka niemal nieznanego młodego autora spotkała się z bezprecedensową falą zainteresowania ze strony zarówno krytyków literackich, jak i czytelników. W Polsce ukazały się zbiory opowiadań Wallace’a Krótkie wywiady z paskudnymi ludźmi, Niepamięć, tom esejów Rzekomo fajna rzecz, której nigdy więcej nie zrobię i niedokończona powieść Blady król.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 74931 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Kierunek zwiedzania / Marcin Wicha. - Kraków : Wydawnictwo Karakter, 2021. - 260, [4] strony ; 21 cm.
Bibliografia na stronach 258-[261].
W książce Marcina Wichy spacer po wyimaginowanej wystawie prac Malewicza staje się pretekstem do opowieści o utopijnych projektach i niespełnionych marzeniach, o rosyjskiej rewolucji i naszej współczesności. Eksponatami są tu obrazy, znaki interpunkcyjne, buraki cukrowe i ludzkie losy. Autor umyka muzealnej narracji, z uśmiechem i nie bez ironii podejmuje grę z konwencją artystycznej biografii, a jednocześnie, już całkiem serio, próbuje znaleźć język zdolny uchwycić istotę malarstwa - i daje przy tym niezwykły popis literackiego kunsztu.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 3 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 75 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 75 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 75 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Le Monde Diplomatique Artystyka)
Bibliografia na stronach 525-[537].
Dziura w całym to książka o sztuce i historii sztuki, a zarazem opowieść o życiu i pracy jednego z najwybitniejszych znawców awangardy i krytyków sztuki współczesnej, Andrzeja Turowskiego. Książka bardzo osobista, gęsta, mądra i odważna. To prawdziwy bedeker sztuki, która - mówiąc słowami Turowskiego - budzi niepokój, zaprezentowany w formie esejów, fragmentów dziennika, wywiadów i tekstów do wystaw, które Autor tworzył, i którym kuratorował. To historia polskiej i światowej sztuki, począwszy od lat 60. XX w. do dzisiaj, z wycieczkami wstecz, często o parę wieków. Turowskiemu udała się rzecz niezmiernie rzadka - z rozmów, wspomnień, notatek na marginesach stworzył dzieło spójne, ważne i niezwykle pomocne dla zrozumienia XX-wiecznej awangardy i wpływu jej idei na sztukę współczesną.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 76152 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
III Czytelnia Naukowa księgozbiór podręczny (Solidarności 90)
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. Podr.7 [Dostępna w czytelni] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Awangarda/Rewizje / Ośrodek Badań nad Awangardą)
Bibliografia na stronach 451-481. Indeks.
Monografia poświęcona zagadnieniom neowangardy w poezji, a częściowo również w teatrze polskim XX wieku.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 69135 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 217-245. Indeksy.
Autorka dokonuje krytycznej analizy awangardowego paradygmatu w odniesieniu do polskiej fotografii, rekonstruuje informacje o marginalizowanych bądź zapomnianych praktykach fotograficznych polskiego dwudziestolecia międzywojennego, podejmuje próbę krytycznego odczytania dotychczasowego zarysu granic polskiej fotografii awangardowej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 71506 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 329-333.
Katalog wystawy. "Publikacja porusza problematykę relacji sztuki awangardowej i instytucji państwa ukazując ją w szerokiej perspektywie czasowej od lat międzywojennych po czas transformacji ustrojowej w 1989 roku i szerokiej perspektywie geograficznej - Polska i kontekst krajów sąsiednich: Niemiec, Litwy, Czechosłowacji i Węgier.Zaletą wystawy i publikacji jest samo podniesienie problematyki relacji awangardy i instytucji państwa, ukazanych w szerokiej perspektywie czasowej (od lat międzywojennych po czas transformacji ustrojowej 1989) oraz geograficznej (Polska i kontekst krajów sąsiednich Niemiec, Litwy, Czechosłowacji, Węgier), dla przedstawienia którego pozyskano pochodzących z tamtych krajów autorów (Wiktor Liutkus, Pavlna Morganov, Viktoria Popovics). Jest to problem nadal bardzo słabo zbadany, podlegający wielu stereotypowym sądom, podległy wobec politycznych poglądów i emocji. [] [Publikacja] wnosi wiele nowych ustaleń, punktów widzenia i interpretacji do obrazu relacji sztuki awangardowej i instytucji państwa. Bardzo ważną zaletą jest przełamanie badawczego polonocentryzmu, a także wejście na pola leżące poza zainteresowaniem historii sztuki (np. artyści ludowi, zarobki artystów)". (fragment recenzji prof. dr hab. Marii Poprzęckiej)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 7.03 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(NH Nowa Humanistyka, ISSN 2353-494X ; t. 53)
Bibliografia, netografia na stronach 455-478. Indeks.
Odważna i wyrafinowana książka Piotra Słodkowskiego otwiera perspektywy na zjawiska oświetlające polską kulturę XX wieku i polską nowoczesność. Pozwala uchwycić mechanizmy przemian kulturowych, uwikłanie stylów, doktryn i praktyk artystycznych w materię rzeczywistości historycznej politycznej. Ukazuje dzieło Strenga/Włodarskiego i jego osobowość twórczą w perspektywie holistycznej, w wielowymiarowej całości jego wyborów artystycznych, afiliacji ideowych, biografii i dramatu tożsamości, który stał się udziałem artysty. Słodkowski oferuje nowe klucze interpretacyjne, rewiduje dotychczasowe ustalenia, znosi zastane podziały i kategorie (centra - peryferie); dekonstruuje hierarchiczny układ wertykalny na rzecz rozproszenia i relacji o charakterze sieciowym, otwartym na różne lokalności; zwraca uwagę na dynamiczną relację miedzy tożsamością i lokalnością. Piotr Słodkowski ma ponadto odwagę budować nowe pojęcia i kategorie, wypracowuje własną metodologię badawczą, inspirując się impulsami płynącymi z nowej humanistyki. (prof. dr hab. Jacek Leociak)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 75351 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 453-456. Indeks.
Katalog wystawy. "Montaże" pozwalają zobaczyć osobowość twórczą Vogel w wielu nieoczywistych, logowizualnych kadrach. Oto erudytka, wielojęzyczna autorka o śmiałych, celnych, oryginalnych poglądach, flanerka sztuki, filozofii, literatury – i, naturalnie, samych miejskich przestrzeni. Przenikliwa krytyczka, zdolna poetka, bystra analityczka polimorficznej i polifonicznej współczesności.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 7.07 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Janusz Majewski i Zofia Nasierowska, Jeremi Przybora i Alicja Wirth, Eryk Lipiński i Hanna Gosławska, Stefan i Franciszka Themersonowie, Gabriel i Hanna Rechowiczowie. Jak to jest, gdy dwie jednostki twórcze decydują się na wspólne życie? Czy mogą liczyć na wsparcie czy raczej rywalizację? I czy w patriarchalnej rzeczywistości PRL-u, w której przyszło żyć większości z nich, możliwe było prawdziwe partnerstwo? Czy w przypadku związku artystów pierwsze miejsce zajmuje miłość czy może jednak sztuka, nieznosząca kompromisów? Autorka z niezwykłą finezją układa kolejne kadry z życia artystycznej elity, tworzącpodwójne portrety par, które kształtowały naszą wrażliwość wizualną, filmową, literacką, muzyczną, czy w końcu sprawiały, że szary PRL był trochę bardziej baśniowy i kolorowy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 7.07 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej