Awangarda (kierunek artystyczno-literacki)
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog
(28)
Forma i typ
Książki
(27)
Publikacje naukowe
(17)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(4)
Dramat (rodzaj)
(3)
Albumy i książki artystyczne
(2)
E-booki
(1)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(30)
wypożyczone
(3)
tylko na miejscu
(2)
Placówka
W14 (Młynarska 35a)
(1)
W32 (Solidarności 90)
(5)
W51 (Bielskiego 3)
(2)
W91 (Chłodna 11)
(1)
W106 (Twarda 64)
(1)
Odolanka (Ordona 12F)
(5)
III Czytelnia Naukowa (Solidarności 90)
(18)
III Czytelnia Naukowa księgozbiór podręczny (Solidarności 90)
(2)
Autor
Mrożek Sławomir (1930-2013)
(3)
Turowski Andrzej (1941- )
(3)
Boruszkowska Iwona (1982- )
(2)
Kmiecik Michalina (1987- )
(2)
Wicha Marcin (1972- )
(2)
Askanas Barbara (1948- )
(1)
Bogalecki Piotr (1983- )
(1)
Boârov Andrìj (1961- )
(1)
Butrym Anna (1985- )
(1)
Clair Jean (1940- )
(1)
Fox Dorota
(1)
Giżycki Marcin (1951-2022)
(1)
Hetman Jarosław
(1)
Jędrzejczyk Małgorzata (historia sztuki)
(1)
Kobylińska Weronika
(1)
Kornhauser Jakub (1984- )
(1)
Kosińska Marta (socjologia)
(1)
Kosiński Dariusz (1966- )
(1)
Kuchtówna Lidia (1940- )
(1)
Litwinow Jerzy (1940-2015)
(1)
Marczak-Oborski Stanisław (1921-1987)
(1)
Monkiewicz Dorota
(1)
Pańków Julia
(1)
Pańków Lidia (1977- )
(1)
Pfeifer Kasper (1990- )
(1)
Piotrowski Piotr (1952-2015)
(1)
Polit Paweł
(1)
Radwan-Żbikowska Anna (1986- )
(1)
Rejniak-Majewska Agnieszka
(1)
Ronduda Łukasz (1976- )
(1)
Siatka Krzysztof (1981- )
(1)
Sitek Gabriela
(1)
Smoleńska Janina
(1)
Szulska Inesa
(1)
Szymaniak Karolina (1981- )
(1)
Słoboda Katarzyna
(1)
Słodkowski Piotr (1985- )
(1)
Ujma Monika
(1)
Ujma-Gawlik Magdalena
(1)
Wawrzyńczak Marcin (1968- )
(1)
Łuczak Dorota
(1)
Żurowska Maria (tłumacz)
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(19)
2010 - 2019
(7)
2000 - 2009
(1)
1970 - 1979
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(22)
1901-2000
(6)
1945-1989
(4)
1989-2000
(2)
1918-1939
(1)
Kraj wydania
Polska
(28)
Język
polski
(28)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(6)
Temat
Kobieta
(3522)
Przyjaźń
(2425)
Rodzina
(2344)
Tajemnica
(1954)
Miłość
(1667)
Awangarda (kierunek artystyczno-literacki)
(-)
Relacje międzyludzkie
(1471)
Zabójstwo
(1427)
Nastolatki
(1355)
Magia
(1208)
Życie codzienne
(1076)
Dziewczęta
(1045)
Uczucia
(1032)
Zwierzęta
(1026)
Policjanci
(1006)
Rodzeństwo
(1005)
II wojna światowa (1939-1945)
(965)
Dzieci
(910)
Sekrety rodzinne
(851)
Żydzi
(814)
Relacja romantyczna
(767)
Małżeństwo
(764)
Uczniowie
(737)
Trudne sytuacje życiowe
(728)
Osoby zaginione
(721)
Język angielski
(706)
Śledztwo i dochodzenie
(699)
Przestępczość zorganizowana
(695)
Wybory życiowe
(667)
Władcy
(643)
Superbohaterowie
(624)
Ludzie a zwierzęta
(622)
Chłopcy
(607)
Podróże
(590)
Prywatni detektywi
(590)
Samorealizacja
(569)
Matki i córki
(545)
Zemsta
(540)
Uprowadzenie
(525)
Polityka
(522)
Poszukiwania zaginionych
(522)
Dziennikarze
(510)
Kultura
(504)
Przedsiębiorstwo
(504)
Boże Narodzenie
(494)
Psy
(468)
Arystokracja
(466)
Wojna
(465)
Wychowanie w rodzinie
(465)
Koty
(448)
Zakochanie
(448)
Walka dobra ze złem
(439)
Pisarze polscy
(437)
Zarządzanie
(437)
Dojrzewanie
(426)
Seryjni zabójcy
(417)
Pisarze
(414)
Polacy za granicą
(412)
Wakacje
(407)
Dziecko
(400)
Psychoterapia
(385)
Ojcowie i córki
(383)
Dziadkowie i wnuki
(378)
Gry planszowe
(374)
Mężczyzna
(373)
Polityka międzynarodowa
(373)
Literatura polska
(370)
PRL
(369)
Śmierć
(362)
Politycy
(361)
Sukces
(361)
Wojownicy
(361)
Krainy i światy fikcyjne
(360)
Czarownice i czarownicy
(359)
Społeczeństwo
(356)
Studenci
(347)
Język polski
(346)
Samopoznanie
(343)
Stworzenia fantastyczne
(336)
Wojna 1939-1945 r.
(336)
Potwory
(334)
Młodzież
(329)
Ludzie bogaci
(321)
Obyczaje i zwyczaje
(321)
Samotność
(317)
Lekarze
(315)
Osobowość
(315)
Władza
(308)
Wsie
(307)
Spisek
(306)
Trauma
(306)
Szczęście
(305)
Demony
(299)
Komunikacja społeczna
(294)
Filozofia
(293)
Postawy
(290)
Zabójstwo seryjne
(289)
Duchy
(287)
Wojsko
(279)
Miasta
(276)
Historia
(270)
Temat: czas
1901-2000
(22)
1918-1939
(8)
1945-1989
(7)
1939-1945
(4)
2001-
(4)
1801-1900
(1)
1901-1914
(1)
1914-1918
(1)
1989-2000
(1)
Temat: miejsce
Polska
(8)
Europa Środkowo-Wschodnia
(3)
Łódź (woj. łódzkie)
(3)
Lwów (Ukraina, obw. lwowski)
(2)
Moskwa (Rosja)
(2)
Europa Środkowa
(1)
Kraje socjalistyczne
(1)
Kraków (woj. małopolskie)
(1)
Paryż (Francja)
(1)
Stany Zjednoczone (USA)
(1)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(1)
Gatunek
Opracowanie
(6)
Monografia
(5)
Antologia
(4)
Esej
(4)
Praca zbiorowa
(4)
Biografia
(3)
Dramat (gatunek literacki)
(3)
Katalog wystawy
(3)
Publikacja bogato ilustrowana
(2)
Wywiad dziennikarski
(2)
Monografia
(1)
Dokumenty elektroniczne
(1)
Manifest artystyczny
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(20)
Historia
(12)
Literaturoznawstwo
(4)
Filozofia i etyka
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
28 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
III Czytelnia Naukowa księgozbiór podręczny (Solidarności 90)
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. Podr.7 [Dostępna w czytelni] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 217-245. Indeksy.
Autorka dokonuje krytycznej analizy awangardowego paradygmatu w odniesieniu do polskiej fotografii, rekonstruuje informacje o marginalizowanych bądź zapomnianych praktykach fotograficznych polskiego dwudziestolecia międzywojennego, podejmuje próbę krytycznego odczytania dotychczasowego zarysu granic polskiej fotografii awangardowej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 71506 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 234-243. Indeks.
Marta Kosińska w książce „Ciało filmu. Medium obecnego w powojennej amerykańskiej awangardzie filmowej” opowiada z ogromnym zaangażowaniem i pasją badawczą o praktykach artystycznych, które ukonstytuowały amerykańską awangardę filmową. Autorka proponuje interdyscyplinarne spojrzenie na tę ukształtowaną po II wojnie światowej formację artystyczną, ukazywane przez nią problemy i tematy przecinają bowiem obszary zainteresowania kulturoznawstwa, filozofii, historii sztuki i filmu. W sposób krytyczny, ale i z niezwykłą erudycją opisuje postaci, zdarzenia, filmy, instytucje, które kształtują historię filmowej awangardy. Odsłania związki i opozycje, w jakich funkcjonowało to środowisko artystyczne, przedstawia też sposoby, poprzez które konstruowano zróżnicowaną wspólnotę, dla której punktem odniesienia mogła być Wielka Awangarda. Marta Kosińska błyskotliwie analizuje koncepcje i wysiłki twórcze tego środowiska, kieruje także uwagę na szereg zjawisk, mogących stanowić pole intertekstualnych odwołań dla współczesnej sztuki, nie tylko filmowej. „Ciało filmu” to lektura, która nie tylko pozwoli zdobyć bogatą wiedzę o twórczości teoretycznej i artystycznej takich postaci jak Maya Deren, Jonas Mekas czy Stan Brakhage – to także interesująca, wnikliwa i oryginalna propozycja przyjrzenia się powojennej amerykańskiej awangardzie filmowej – z uwzględnieniem szerokich kontekstów społecznych oraz z wyczuleniem na czasem wieloznaczne relacje filmu artystycznego z innymi praktykami kultury.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 73656 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Teorie Współczesnego Teatru)
Monografia poświęcona historii teratru polskiego w XX w., w perspektywie rozwoju polskiej awangardy teatralnej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 74886 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Horyzonty Nowoczesności ; 122)
Bibliografia na stronach 341-368. Indeks.
Fotografia jest wynalazkiem świata zachodniego, w którym oko (metaforyczne) od wieków zajmowało w procesach poznawczych wyjątkowe miejsce wśród zmysłów. Na fundamencie okularocentryzmu fotografia stała się uprzywilejowanym narzędziem władzy i rozmaitych aparatów ideologicznych. Autorka przypatruje się relacji pomiędzy fotografią i wzrokocentryzmem, wskazując jednak na redukcjonistyczny charakter prostego sprowadzania fotografii do funkcji biernego instrumentu. W interpretacjach obrazów światłoczułych powstających w kręgach artystycznych w drugiej, trzeciej i czwartej dekadzie XX wieku badaczka ukazuje różnorodność realizowanych w fotografii modeli epistemologicznych i antropologicznych, w tym także o charakterze antywzrokocentrycznym. Wprowadzona przez Autorkę kategoria wizji fotograficznej staje się modus operandi otwierającym nową perspektywę badawczą, bliską antropologii obrazu, w której przedmiotem analizy jest zarówno obraz, jak i proces percepcji widza.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 77 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 67275 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 329-333.
Katalog wystawy. "Publikacja porusza problematykę relacji sztuki awangardowej i instytucji państwa ukazując ją w szerokiej perspektywie czasowej od lat międzywojennych po czas transformacji ustrojowej w 1989 roku i szerokiej perspektywie geograficznej - Polska i kontekst krajów sąsiednich: Niemiec, Litwy, Czechosłowacji i Węgier.Zaletą wystawy i publikacji jest samo podniesienie problematyki relacji awangardy i instytucji państwa, ukazanych w szerokiej perspektywie czasowej (od lat międzywojennych po czas transformacji ustrojowej 1989) oraz geograficznej (Polska i kontekst krajów sąsiednich Niemiec, Litwy, Czechosłowacji, Węgier), dla przedstawienia którego pozyskano pochodzących z tamtych krajów autorów (Wiktor Liutkus, Pavlna Morganov, Viktoria Popovics). Jest to problem nadal bardzo słabo zbadany, podlegający wielu stereotypowym sądom, podległy wobec politycznych poglądów i emocji. [] [Publikacja] wnosi wiele nowych ustaleń, punktów widzenia i interpretacji do obrazu relacji sztuki awangardowej i instytucji państwa. Bardzo ważną zaletą jest przełamanie badawczego polonocentryzmu, a także wejście na pola leżące poza zainteresowaniem historii sztuki (np. artyści ludowi, zarobki artystów)". (fragment recenzji prof. dr hab. Marii Poprzęckiej)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 7.03 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tango : sztuka w trzech aktach/ Sławomir Mrożek. - Wydanie pierwsze. - Warszawa : Oficyna Literacka Noir sur Blanc, 2010. - 210, [6] stron ; 20 cm.
Groteskowy dramat, przedstawiający kryzys wartości w kulturze dwudziestego wieku i totalitaryzm jako jego konsekwencję dzięki metaforycznemu obrazowi życia wielopokoleniowej rodziny. Jej konflikty stają się obrazem konfliktów społecznych, a jej zabałaganiony dom obrazem dwudziestowiecznej Europy. Sztuka nawiązuje do dorobku teatru absurdu.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821-2 pol. (1 egz.)
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 821-2 pol. (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tango : sztuka w trzech aktach / Sławomir Mrożek. - Wydanie jedenaste. - Warszawa : Noir Sur Blanc, © 2022. - 206, [2] strony ; 20 cm.
Groteskowy dramat, przedstawiający kryzys wartości w kulturze dwudziestego wieku i totalitaryzm jako jego konsekwencję dzięki metaforycznemu obrazowi życia wielopokoleniowej rodziny. Jej konflikty stają się obrazem konfliktów społecznych, a jej zabałaganiony dom obrazem dwudziestowiecznej Europy. Sztuka nawiązuje do dorobku teatru absurdu.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821-2 pol. (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821-2 pol. (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tango : sztuka w trzech aktach / Sławomir Mrożek. - Wydanie czwarte. - Warszawa : Noir Sur Blanc, © 2023. - 206, [2] strony ; 20 cm.
Groteskowy dramat, przedstawiający kryzys wartości w kulturze dwudziestego wieku i totalitaryzm jako jego konsekwencję dzięki metaforycznemu obrazowi życia wielopokoleniowej rodziny. Jej konflikty stają się obrazem konfliktów społecznych, a jej zabałaganiony dom obrazem dwudziestowiecznej Europy. Sztuka nawiązuje do dorobku teatru absurdu.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821-2 pol. (1 egz.)
Książka
W koszyku
Janusz Majewski i Zofia Nasierowska, Jeremi Przybora i Alicja Wirth, Eryk Lipiński i Hanna Gosławska, Stefan i Franciszka Themersonowie, Gabriel i Hanna Rechowiczowie. Jak to jest, gdy dwie jednostki twórcze decydują się na wspólne życie? Czy mogą liczyć na wsparcie czy raczej rywalizację? I czy w patriarchalnej rzeczywistości PRL-u, w której przyszło żyć większości z nich, możliwe było prawdziwe partnerstwo? Czy w przypadku związku artystów pierwsze miejsce zajmuje miłość czy może jednak sztuka, nieznosząca kompromisów? Autorka z niezwykłą finezją układa kolejne kadry z życia artystycznej elity, tworzącpodwójne portrety par, które kształtowały naszą wrażliwość wizualną, filmową, literacką, muzyczną, czy w końcu sprawiały, że szary PRL był trochę bardziej baśniowy i kolorowy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 7.07 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Awangarda/Rewizje)
Bibliografia na stronach 259-283. Indeks.
"W powszechnym odbiorze Jasieński to [...] albo nadwrażliwy, „lękliwy i delikatny chłopiec”, który dał się zwieść naukom Marksa i oddał swe pióro na usługi radzieckiemu totalitaryzmowi, albo przeniewierca (w najlepszym razie) dokonujący „tragicznych wyborów”. Powoduje to, że wspólnym elementem wielu interpretacji twórczości Jasieńskiego są wskazania na nieprzystawalność awangardy i socrealizmu, co miałoby prowadzić do wniosku, że było jak gdyby dwóch Jasieńskich. Rozumiany w ten sposób redukcjonizm ewokuje hierarchię sztuk, w której ramach zachowawczy mimetyzm ostatnich powieści autora jawi się jako zaburzenie, skutek zgnębienia „piękna” przez maszynerię stalinizmu, a poetyka awangardowa z okresu jego pierwszych wystąpień jako efekt pięcia się na wyżyny artyzmu. Jestem przekonany, że takie stawianie sprawy trywializuje zagadnienie polityczności estetyki, miast pracować na rzecz pogłębienia naszej wiedzy na temat jej materialnego i społecznego charakteru. Aby wydobyć je na pierwszy plan, badając twórczość najbardziej znanego polskiego futurysty, należałoby porzucić osiadły punkt widzenia, zrezygnować z opowiadania o relacjach estetyki i polityki oraz awangardy i socrealizmu jako o serii gwałtownych zerwań czy nieciągłości i podążyć za Jasieńskim, koncentrując się na kategoriach trwania i przepływu. Nie zapominać, że przełomy także bywają skutkami mozolnych procesów. Przełom to wszak nie periodyzujące cięcie, lecz punkt na osi ciągłości, wyładowanie zakumulowanej w czasie energii." - z recenzji dr. hab. Jerzego Franczaka, prof. UJ
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 77147 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Awangarda w cieniu Jałty : sztuka w Europie Środkowo-Wschodniej w latach 1945-1989 / Piotr Piotrowski. - Poznań : "Rebis", 2005. - 502 strony : ilustracje, faksymilia, fotografie ; 25 cm.
Indeks.
Książka jest studium kultury artystycznej krajów Europy Środkowo-Wschodniej w okresie od końca II wojny światowej do upadku komunizmu. Autor bada związki pomiędzy nowoczesną sztuką a zmieniającą się sytuacją polityczną tej części Europy. Nie koncentruje się jednak na przedstawianiu kultury artystycznej poszczególnych krajów, lecz analizuje konkretne problemy historii sztuki i polityki w perspektywie porównawczej.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 7.03 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 46886 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Indeks.
Kompleksowe ujęcie głównych nurtów awangardy filmowej, które ukształtowały historię kina i miały zasadniczy wpływ na historię sztuki – od lat 20. XX wieku do lat 2000. Znakomici znawcy i badaczki kina oraz sztuk wizualnych poruszają się w książce po rozległym terytorium: od dadaistów i surrealistów po kino-sztukę i postinternet. Najchętniej – po jego obrzeżach, pisząc, czasem po raz pierwszy tak obszernie na gruncie polskim, o zapomnianych pionierkach kina Wielkiej Awangardy, wczesnej awangardzie amerykańskie, kinie letrystycznym, sytuacjonistycznym czy queerowym, czarnym feminizmie, perspektywie postkolonialnej czy o kinie jako narzędziu krytyki obrazów kształtujących zbiorową świadomość wizualną.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 73597 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia, netografia na stronach 275-290. Indeks.
Fenomenem krakowskiej sceny neoawangardy wydaje się „horyzontalne” unieważnienie sprzeczności między lokalnością a poszerzonym polem uczestnictwa w światowym życiu artystycznym i debacie intelektualnej. Endemiczne dla Krakowa postawy i zjawiska w sztuce wydają się tym lepiej wpisywać w ponadlokalny dyskurs sztuki, im bardziej ujawniają charakter „Kraków-specific”. Jest tak być może dlatego, że splot między awangardą a tradycjonalizmem czy między konserwatyzmem a niezależnością myślenia ma w Krakowie – paradoksalnie – tradycje sięgające jeszcze bohemy czasów galicyjskich. To przypomina o brzemieniu tradycji, ale także obciążeniu stereotypami wynikającymi z postrzegania artystów na tle społeczeństwa miasta oraz przypisywanych im ról. (dr hab. Ewa Wójtowicz)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 75772 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(NH Nowa Humanistyka, ISSN 2353-494X ; t. 53)
Bibliografia, netografia na stronach 455-478. Indeks.
Odważna i wyrafinowana książka Piotra Słodkowskiego otwiera perspektywy na zjawiska oświetlające polską kulturę XX wieku i polską nowoczesność. Pozwala uchwycić mechanizmy przemian kulturowych, uwikłanie stylów, doktryn i praktyk artystycznych w materię rzeczywistości historycznej politycznej. Ukazuje dzieło Strenga/Włodarskiego i jego osobowość twórczą w perspektywie holistycznej, w wielowymiarowej całości jego wyborów artystycznych, afiliacji ideowych, biografii i dramatu tożsamości, który stał się udziałem artysty. Słodkowski oferuje nowe klucze interpretacyjne, rewiduje dotychczasowe ustalenia, znosi zastane podziały i kategorie (centra - peryferie); dekonstruuje hierarchiczny układ wertykalny na rzecz rozproszenia i relacji o charakterze sieciowym, otwartym na różne lokalności; zwraca uwagę na dynamiczną relację miedzy tożsamością i lokalnością. Piotr Słodkowski ma ponadto odwagę budować nowe pojęcia i kategorie, wypracowuje własną metodologię badawczą, inspirując się impulsami płynącymi z nowej humanistyki. (prof. dr hab. Jacek Leociak)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 75351 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Le Monde Diplomatique Artystyka)
Bibliografia na stronach 525-[537].
Dziura w całym to książka o sztuce i historii sztuki, a zarazem opowieść o życiu i pracy jednego z najwybitniejszych znawców awangardy i krytyków sztuki współczesnej, Andrzeja Turowskiego. Książka bardzo osobista, gęsta, mądra i odważna. To prawdziwy bedeker sztuki, która - mówiąc słowami Turowskiego - budzi niepokój, zaprezentowany w formie esejów, fragmentów dziennika, wywiadów i tekstów do wystaw, które Autor tworzył, i którym kuratorował. To historia polskiej i światowej sztuki, począwszy od lat 60. XX w. do dzisiaj, z wycieczkami wstecz, często o parę wieków. Turowskiemu udała się rzecz niezmiernie rzadka - z rozmów, wspomnień, notatek na marginesach stworzył dzieło spójne, ważne i niezwykle pomocne dla zrozumienia XX-wiecznej awangardy i wpływu jej idei na sztukę współczesną.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 76152 (1 egz.)
Książka
W koszyku
W pierwszym tomie Radykalnego oka autor przypomina wyprawę Stanisława Ignacego Witkiewicza i Bronisława Malinowskiego, współczesnych argonautów, zmierzających „do tropików”. Rozpoczęła się ona daleko od nieistniejącej wówczas Polski, we francuskim Tulonie, mieście obciążonym historią kolonialną. Wiązała się ściśle z polską nowoczesnością i wyznaczała początek polskiego modernizmu. Tworzyła metaforę nowoczesności jako podróży ku egzotycznym wyspom. Budziła nadzieję przyszłości, a zarazem była przejawem kryzysu, kładąc się „smugą cienia” na początkach modernistycznego świata. Inicjowała podstawowe doświadczenia ery nowoczesnej i stawiała istotne pytania pojawiające się w momencie spotkania odkrywcy z Innym – ukrytym w obcej cywilizacji, nieprzyjaznej naturze, w głębi psychicznego rozdarcia. Konfrontowała ideologiczne systemy pojęć narzucające przekonania o uniwersalizmie kultury europejskiej i dziejach świata widzianych jako historia zwycięzców. W tych granicach urzeczenia i przerażenia toczyła się futuro-dadaistyczna gra z konstrukcją. Tutaj rozgrywał się dramatycznie przeżywany konflikt sztuki i życia, uświadamiany w Polsce w perspektywie zmierzchu cywilizacji. Dyskurs trudny do zidentyfikowania ze względu na stylistyczne maski, a pojawiający się niespodziewanie tam, gdzie artysta pytał o swoją tożsamość w obliczu klęski. Zbliżała się wojna.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 74572/I (1 egz.)
Książka
W koszyku
Indeks.
W drugim tomie Radykalnego oka autor śledzi dokonujący się w sztuce okresu Wielkiej Wojny zwrot ku negatywności. Interesuje się pojęciami destrukcji formy i estetyką zniszczenia. U Stanisława Ignacego Witkiewicza, biorącego udział w wojnie, podkreśla problem nicości. W twórczości Władysława Strzemińskiego, byłego żołnierza, wskazuje na znaczenie protezy okaleczonego ciała. W unistycznej formie dostrzega konstrukcję niosącą własne unicestwienie. Idzie tropem artystów poszukujących języka destrukcji obracającego się wokół traumy, dotyka ideologicznego i psychicznego zawęźlenia, którego nie można było rozwiązać ani przekreślić. Rozpoczynał się czas rozpadu. Niezaleczona przeszłość okazała się źródłem przerażającej przyszłości – drugiej wojny światowej, faszyzmu i nacjonalizmu, odradzających się do dzisiaj. Jeżeli pierwsza wojna była początkiem nowoczesności, to była również jej końcem – w każdym razie końcem świata znanego z oświeceniowej utopii. Była przegraną umysłu i postępu wśród samoniszczących się maszyn i okaleczonych ciał ludzi. Ujawniała mroczne oblicze nowoczesnego świata powstającego na ruinach historii.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 74572/II (1 egz.)
Książka
W koszyku
Kierunek zwiedzania / Marcin Wicha. - Kraków : Wydawnictwo Karakter, 2021. - 260, [4] strony ; 21 cm.
Bibliografia na stronach 258-[261].
W książce Marcina Wichy spacer po wyimaginowanej wystawie prac Malewicza staje się pretekstem do opowieści o utopijnych projektach i niespełnionych marzeniach, o rosyjskiej rewolucji i naszej współczesności. Eksponatami są tu obrazy, znaki interpunkcyjne, buraki cukrowe i ludzkie losy. Autor umyka muzealnej narracji, z uśmiechem i nie bez ironii podejmuje grę z konwencją artystycznej biografii, a jednocześnie, już całkiem serio, próbuje znaleźć język zdolny uchwycić istotę malarstwa - i daje przy tym niezwykły popis literackiego kunsztu.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 3 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 75 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 75 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 75 (1 egz.)
E-book
W koszyku
E-BOOK. W książce Marcina Wichy spacer po wyimaginowanej wystawie prac Malewicza staje się pretekstem do opowieści o utopijnych projektach i niespełnionych marzeniach, o rosyjskiej rewolucji i naszej współczesności. Eksponatami są tu obrazy, znaki interpunkcyjne, buraki cukrowe i ludzkie losy. Autor umyka muzealnej narracji, z uśmiechem i nie bez ironii podejmuje grę z konwencją artystycznej biografii, a jednocześnie, już całkiem serio, próbuje znaleźć język zdolny uchwycić istotę malarstwa - i daje przy tym niezwykły popis literackiego kunsztu.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. E (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. E (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej